Het onderwijs is geen beroepsvoetbal

De start van het schooljaar is altijd goed voor enkele bijzondere uitspraken over het onderwijs. Frits van Oostrom haalde bijvoorbeeld uit naar Neerlands bekendste criticaster van competentiegericht leren, filosoof Ad Verbrugge. Verbrugge heeft schijnbaar het hoger onderwijs vergeleken met de training van beroepsvoetballers, waarbij jongere spelers onder begeleiding van prominente

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Zeven manier om ICT in het onderwijs te integreren

Hoe kun je technologie op een didactisch goede manier integreren in cursusontwerpen? Deze vraag probeert het rapport Pedagogical templates for e-learning te beantwoorden. Een ’template’ is de beschrijving van een model of eigenlijk aanpak. Het rapport onderscheidt vier modellen die vallen onder ‘blended learning'(dus een combinatie met face-to-face leren) en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De kracht van simulaties (voorbeelden)

Ik heb gisteren bijgepraat met Eric Jutten, oprichter van Jutten Simulation. Enkele jaren geleden hebben Eric en ik (samen met anderen) de E-learning Experience voor de Nederlandse Vereniging van Opleidingsfunctionarissen georganiseerd, en we hadden elkaar sinds die tijd amper nog gesproken. Eric heeft me een aantal indrukwekkende voorbeelden van simulaties

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderzoek sociale netwerken

Never Ending Friending: A journey into social networking is het resultaat van een kwantitatief Amerikaans onderzoek naar sociale netwerken. Er wordt vooral gekeken naar motivaties, attitudes en gedrag van gebruikers en niet-gebruikers van social network services. Zo besteedt het rapport aandacht aan de tijd en energie die gebruikers besteden aan

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

ICT-kloof tussen docenten en studenten overbruggen?

Volgens Patricia McGee en Veronica Diaz wordt de kloof op het gebied van ICT tussen docenten en jongere studenten alleen maar groter. In vergelijking met de jaren negentig van de vorige eeuw beschikken jongeren namelijk over veel meer technologie. Daar waar ICT voor de oudere generatie docenten vaak nog iets

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder