Panenka

Onlangs hadden we in de partijraad van GroenLinks een discussie over het rapport ‘Scoren in de linkerbovenhoek’. Tijdens deze discussie gaf Harmen Binnema aan dat het heel moeilijk is om strafschoppen in de linkerbovenhoek te schieten. Linksonder of rechtsonder gaat eenvoudiger, aldus Harmen die hiervoor een strafschopspecialist geraadpleegd had. Partijvoorzitter

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bijdrage leveren aan de achtste internationale conferentie Learning Science?

In juni 2008 vindt in Utrecht de achtste internationale conferentie voor Learning Science plaats. Mijn oud-collega Sanne Akkerman vroeg me aandacht te schenken aan de oproep om voorstellen voor congresbijdragen in te dienen (vreemd genoeg heeft spamfilter Sanne’s mail tegengehouden waardoor ik het verzoek gisteren pas zag; sorry, Sanne). Het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Omdat Rita te veel aandacht krijgt van de traditionele media

Ik erger me er steeds meer aan: het lid Verdonk lijkt op TV meer aandacht te krijgen dan serieuze oppositiepartijen. Daarom laat ik uit protest ‘mijn’ fractievoorzitter aan het woord. De long tail, niet waar. Kern van de boodschap: De miljoenennota 2008 demonstreert dat het kabinet uitblinkt in het morele

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Reflecteren op SecondLife

Michael Bugeja kijkt in Second Thoughts About Second Life kritisch naar Second Life. Hij beschrijft bijvoorbeeld een cyber-schietpartij op de Second Life-campus van de universiteit van Ohio. Bugeja geeft onder meer aan dat online gedrag ook strijdig kan zijn met regels en procedures die binnen een schoolorganisatie offline gelden. When

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Emoties in cyberspace (en de relatie met leren)

Veel mensen die ‘geloven’ in (t)e-learning aarzelen vaak bij één toepassing, zo heb ik vaak gemerkt. En dat is de inzet van Internettechnologie bij het begeleiden van lerenden. Kun je dat online doen? Mis je dan geen non-verbale informatie (zoals gelaatsuitdrukkingen of intonatie)? Welnu: uit onderzoek van OU-promovenda Daantje Derks

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Social bookmarking en kennismanagement

eWeek.com heeft een aantal social bookmarking applicaties beoordeeld vanuit het perspectief van kennismanagement. eWeek.com schrijft dat vooral hierarchische organisaties vaak moeite hebben dergelijke tools. Given enough active users, folksonomies can be self-correcting. But organizational hierarchies and complex, first-generation Enterprise 2.0 software make it hard to attain sufficient involvement within the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vier pijlers van een persoonlijke leeromgeving

Volgens Tom Haskins wordt het succes van een persoonlijke leeromgeving (PLE) bepaald door vier met elkaar samenhangende processen. De lerende is intrinsiek gemotiveerd (het onderwijs stoelt nu vaak op extrinsieke motivatie) RSS feed learning. Je leert niet langer van experts, maar via RSS-feeds waarin je de ontwikkeling van gedachten ziet.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leren over virtuele werelden

Mijn oud-collega Renée Filius besteedt op Frankwatching  aandacht aan leren over virtuele werelden. Zij beschrijft onder meer dat je met behulp van virtuele werelden kunt werken aan sociale vaardigheden, creativiteit, zelfexpressie en zelfwerkzaamheid. Renée gaan ook in op succesfactoren en valkuilen van omgevingen zoals SecondLife. Een aantal succesfactoren worden overigens

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder