Facebook onder de loep gehouden

Stephen Downes bespreekt voor Innovate de social networking applicatie Facebook. Deze tools is, in tegenstelling tot ‘collega social networking tools- speciaal bedoeld voor het onderwijs. Volgens Downes sluit Facebook beter aan op de opvatting dat een universiteit ook een plek is voor sociale interactie, dan menig elektronische leeromgeving doet. Hij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Digitale vakantiegangers

Word je ook een beetje moe van de Marc Prensky’s ongenuanceerde tweedeling tussen digitale autochtonen en digitale immigranten? Wat te denken van een derde categorie: de digitale vakantieganger, die staat voor de technofoob of voor degene die technologie gewoon negeert. Ewan Mcintosh omschrijft deze groep als volgt: they aren’t trying

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Het Weinberger vs Keen debat samengevat

WebWereld vat in Picnic ’07: Weinberger en de keerzijde van online informatie het debat tussen David Weinberger en Andrew Keen mooi samen. Weinberger gelooft sterk in de kracht van weblogs voor kennisontwikkeling (“Bloggers make simple things more complex”) en in de transparantie en het zelfregulerende vermogen van het netwerk dat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Social networking in bedrijven staat in kinderschoenen

Dave Pollard reflecteert in zijn weblog over het gebruik van social software binnen het bedrijfsleven (n.a.v. een congresbezoek). Hij formuleert enkele criteria waaraan voldoen moet worden wil het gebruik van social software binnen bedrijven succesvol zijn. Deze lijst bevat eigenlijk vooral criteria die voor Internettechnologie in het algemeen gelden. Er

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Over de grenzen van de ELO (deel 3)

Het denken over nieuwe concepten van elektronische leeromgevingen (ELO’s) is vergevorderd, het ‘doen’ bevindt zich in een beginstadium èn het ernaar handelen is onderwerp van constante zorg. Aldus een vertegenwoordiger van Hogeschool Zuyd over de eigen situatie. Maar wat mij betreft ook de overall conclusie van drie edities "Over de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder