soa geen doorslaand succes

Amerikaans onderzoek laat zien dat de service oriented architecture (soa) voor menig organisatie geen Haarlemmer olie blijkt te zijn. Dat bericht de AutomatiseringsGids. Bijna 60% van de ondervraagden geeft aan dat de complexiteit van de ICT-infrastructuur is toegenomen na implementatie van een soa. En dat terwijl vereenvoudiging van de ICT-infrastructuur

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Weblogs gebruiken voor formatief beoordelen

In Using Blogs for Formative Assessment and Interactive Teaching beschrijft Lisa Foggo hoe weblogs gebruikt kunnen worden om informatievaardigheden op een formatieve manier te beoordelen. Het gaat daarbij vooral om het in kaart brengen van de verwachtingen van deelnemers en het aan het eind bepalen van de tevredenheid. Foggo beschrijft

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

School 2.0

Op dit moment discussiëren Angelsaksische edubloggers over e-learning 2.0 en school 2.0. Grosso modo lijken er twee ‘kampen’ te zijn: Het eerste ‘kamp’ lijkt de nadruk te leggen op nieuwe manieren van leren die mogelijk worden als je social software inzet. Het tweede ‘kamp’ vindt ‘school 2.0’ eigenlijk een contradictio

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leeromgevingen voor de net-generation

Vrijdag j.l. is Joost Robben van STOAS afgestudeerd. Titel van zijn scriptie: Learning environments for Net-generation learners. In zijn scriptie verkent hij het gebruik van digitale media en web technologie en de kenmerken van de lerenden van de net-generation. Joost heeft vooral gekeken naar het gebruik van  virtuele sociale netwerken

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Het onderwijs is geen beroepsvoetbal

De start van het schooljaar is altijd goed voor enkele bijzondere uitspraken over het onderwijs. Frits van Oostrom haalde bijvoorbeeld uit naar Neerlands bekendste criticaster van competentiegericht leren, filosoof Ad Verbrugge. Verbrugge heeft schijnbaar het hoger onderwijs vergeleken met de training van beroepsvoetballers, waarbij jongere spelers onder begeleiding van prominente

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Zeven manier om ICT in het onderwijs te integreren

Hoe kun je technologie op een didactisch goede manier integreren in cursusontwerpen? Deze vraag probeert het rapport Pedagogical templates for e-learning te beantwoorden. Een ’template’ is de beschrijving van een model of eigenlijk aanpak. Het rapport onderscheidt vier modellen die vallen onder ‘blended learning'(dus een combinatie met face-to-face leren) en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder