Emoties in cyberspace (en de relatie met leren)

Veel mensen die ‘geloven’ in (t)e-learning aarzelen vaak bij één toepassing, zo heb ik vaak gemerkt. En dat is de inzet van Internettechnologie bij het begeleiden van lerenden. Kun je dat online doen? Mis je dan geen non-verbale informatie (zoals gelaatsuitdrukkingen of intonatie)? Welnu: uit onderzoek van OU-promovenda Daantje Derks

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Social bookmarking en kennismanagement

eWeek.com heeft een aantal social bookmarking applicaties beoordeeld vanuit het perspectief van kennismanagement. eWeek.com schrijft dat vooral hierarchische organisaties vaak moeite hebben dergelijke tools. Given enough active users, folksonomies can be self-correcting. But organizational hierarchies and complex, first-generation Enterprise 2.0 software make it hard to attain sufficient involvement within the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vier pijlers van een persoonlijke leeromgeving

Volgens Tom Haskins wordt het succes van een persoonlijke leeromgeving (PLE) bepaald door vier met elkaar samenhangende processen. De lerende is intrinsiek gemotiveerd (het onderwijs stoelt nu vaak op extrinsieke motivatie) RSS feed learning. Je leert niet langer van experts, maar via RSS-feeds waarin je de ontwikkeling van gedachten ziet.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leren over virtuele werelden

Mijn oud-collega Renée Filius besteedt op Frankwatching  aandacht aan leren over virtuele werelden. Zij beschrijft onder meer dat je met behulp van virtuele werelden kunt werken aan sociale vaardigheden, creativiteit, zelfexpressie en zelfwerkzaamheid. Renée gaan ook in op succesfactoren en valkuilen van omgevingen zoals SecondLife. Een aantal succesfactoren worden overigens

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderwijs nodig voor ICT-competenties

Vicky Davis illustreert uit eigen ervaring dat het hard nodig is dat jongeren werken aan ICT-competent zijn (en niet alleen aan ICT-vaardigheden). Zij spreekt overigens van “digital citizinship“, digitaal burgerschap dus. Het onderwijs negeert dit op dit moment, stelt Davis: Likewise, the digital revolution has its own problems… largely due

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe houd je de e-lerende wakker?

Engaging Interactions For eLearning is een gratis elektronisch boek waarin 25 werkvormen zijn beschreven waarmee je deelnemers aan (t)e-learning ‘wakker’ kunt houden. Activerende werkvormen voor (t)e-learning, dus. Volgens de samensteller kan (t)e-learning namelijk nog saaier zijn dan ‘gewone’ trainingen. Behalve de werkvormen, gaat de auteur ook in op vragen als:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat er mis kan gaan in een online community

Anatomy of a Community Meltdown illustreert wat er allemaal mis kan gaan in een online community. Deze weblogbijdrage beschrijft de teloorgang van de Macserial Junkie community, een online gemeenschap die te maken kreeg met ernstige vormen van cyberpesten en machtspellen. De auteur gaat in op het conflict (veroorzaakt door ruzie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder