Over de grenzen van de ELO (deel 3)

Het denken over nieuwe concepten van elektronische leeromgevingen (ELO’s) is vergevorderd, het ‘doen’ bevindt zich in een beginstadium èn het ernaar handelen is onderwerp van constante zorg. Aldus een vertegenwoordiger van Hogeschool Zuyd over de eigen situatie. Maar wat mij betreft ook de overall conclusie van drie edities "Over de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vierde Edublog Diner

Op 13 en 14 november 2007 vinden de SURF Onderwijsdagen plaats. Bijna traditiegetrouw vindt aan de vooravond, maandagavond 12 november 2007, hèt Nederlands-Vlaamse Edublog diner plaats. Bloggers en niet-bloggers gaan in Utrecht een hapje eten (kosten voor eigen rekening). De bindende factor is een gemeenschappelijke interesse in onderwijs/leren, weblogs in

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Learning Impact rapport: stand van zaken

Toegang tot educatieve bronnen, betaalbare educatieve bronnen en de kwaliteit van dit materiaal vormen in wezen de kern van een nieuwe fase van (t)e-learning. Dat stelt tenminste het Achieving Learning Impact 2007 Report van het IMS Global Learning Consortium (IMS GLC) . Het IMS is bekend van standaarden en specificaties

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Case studie weblogs in het onderwijs

Blogging Across the Disciplines: Integrating Technology to Enhance Liberal Learning beschrijft een case studie over het gebruik van een weblog ter voorbereiding van een betekenisvolle klassikale discussie. De auteurs hebben weblogs op een zelfde manier geïntegreerd binnen drie verschillende cursussen. Zij laten zien dat lerenden dankzij meer betrokken worden bij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Geweld voorkomen door Internet af te sluiten (zucht)

Afsluiten van MSN en Hyves helpt geweld te voorkomen. Dat schrijft tenminste de ‘Veilig’-pagina van Kennisnet. Kennisnet haalt politievrouw Annelies Oudejans aan. Zij stelt in het politievakblad Blauw dat fysiek geweld op scholen vaak voortkomt uit digitaal pesten. Zij heeft op het Amsterdamse Marcanti College ervaren dat nu internetgebruik vanuit

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Inzicht in het gebruik van leermanagementsystemen

Tony Karrer’s bijdrage LMS Satisfaction Features and Barriers biedt een aardige kijk op de Angelsaksische markt van leermanagementsystemen en elektronische leeromgevingen. Karrer refereert naar een onderzoek -geïnitieerd door eLearningGuild– over de tevredenheid van organisaties met het LMS, waar hij zelf bij betrokken is geweest. In dit onderzoek wordt een onderscheid

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder