Onderwijs en opleiden in een virtuele wereld

Er is weer meer aandacht voor het gebruik van 3D virtuele ruimtes voor leren, opleiden en onderwijs. Verleden week heb ik kennis gemaakt van met de oplossing van Imedu, een Nederlands bedrijf dat docenten en opleiders wereldwijd wil ondersteunen “met het aanbieden van interactief, inspirerend en effectief online onderwijs”. This

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat moet je doen en laten bij simultaan onderwijs?

Onderwijsadviseurs Ria Dolfing en Rouven Hagemeijer van de Universiteit Utrecht hebben een literatuurstudie (pdf) uitgevoerd naar de voor- en nadelen van simultaan onderwijs: onderwijs waarbij studenten op locatie (on-campus) en studenten op afstand (online) tegelijkertijd aan het onderwijs deelnemen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Principes voor een effectief gebruik van leertechnologie

Tony Bates heeft op basis van meer dan 50 jaar onderzoeks- en praktijkervaring twaalf ‘gouden’ principes geformuleerd voor een effectief gebruik van leertechnologie. Ik herken veel van deze principes. Maar ik plaats soms ook wat nuances. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online Educa (OEB) 2022: visie op leren opnieuw vormgeven (Call for Proposals geopend) #OEB22

De OEB in Berlijn is sinds vele jaren dé internationale, sectoroverstijgende conferentie over technologie-ondersteund leren, opleiden en onderwijs. De 28ste editie vindt dit jaar plaats van 23 tot en met 25 november 2022. Het thema van dit jaar is inmiddels bekend. Je kunt tot 1 juni aanstaande een voorstel voor een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online cursus Ontwerpen van online en blended learning

Wil je jouw eigen onderwijs, opleiding, training of leertraject geschikt maken voor online of  blended learning? Of wil je jouw online of blended onderwijs of leertraject herzien? Dan is de online cursus Ontwerpen van online en blended learning van de Open Universiteit relevant voor jou. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Welke faciliteiten heb je nodig voor simultaan onderwijs (en het zogenaamde HyFlex-model)?

Als lerenden om wat voor redenen dan ook niet fysiek deel kunnen nemen aan bijeenkomsten, dan kun je hen de mogelijkheid geven om online deel te nemen. In de Verenigde Staten wordt dit zogenaamde ‘HyFlex-model’ al een aantal jaren toegepast. Welke eisen stelt dit model aan de faciliteiten? This content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Papieren boeken gebruiken bij blended en online leren?

Bij blended learning gaan we er vaak van uit dat leermaterialen ook grotendeels ‘ICT-gebaseerd’ zijn. Bij volledig online leren gebruik je eigenlijk alleen online leermaterialen. Dit heeft volgens mij ook te maken met een beruchte misvatting over lezen. Volgens mij kun je echter prima papieren boeken (of readers) gebruiken bij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Steun Samen in actie voor Oekraïne (doneer aan Giro 555) #Oekraïne #Ukraine️ #StopPutinNOW #StopWar #giro555 #radio555

Vandaag zamelen radio- en tv-zenders geld in voor de slachtoffers van de verschrikkelijke oorlog in Oekraïne. Ook via sociale media wordt actie gevoerd. Ik werk hier graag aan mee. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder