Stem mee: Helpt (t)e-learning het lerarentekort tegen te gaan?

Een tijdje geleden schreef ik over het lerarentekort dat volgens Frank Kalshoven dankzij (t)e-learning verholpen kan worden.  Ik heb er maar eens een stelling aan gewijd: Helpt (t)e-learning het lerarentekort tegen te gaan? Wat vind jij? De vorige stelling ging over de vraag of elektronische leeromgevingen binnen vijf en tien

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom onderwijsprofessionals wèl bloggen

Een paar dagen geleden ben ik -ter voorbereiding op een workshop tijdens de Surf Onderwijsdagen 2007- een wiki gestart waarop redenen worden geïnventariseerd die docenten, hoogleraren, instructeurs, lectoren en andere onderwijsprofessionals hebben om geen weblog te hebben voor de eigen kennisontwikkeling en het delen van kennis met anderen. Een aantal

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Mogelijkheden van mobile learning

Het paper Setting the New Standard with Mobile Computing in Online Learning wil de mogelijkheden van mobiele technologie  voor het leren illustreren. This ongoing study focuses on student learning outcomes relative to the benefits and challenges of using mobile technologies in a traditional classroom and online learning settings. De auteurs

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Facebook onder de loep gehouden

Stephen Downes bespreekt voor Innovate de social networking applicatie Facebook. Deze tools is, in tegenstelling tot ‘collega social networking tools- speciaal bedoeld voor het onderwijs. Volgens Downes sluit Facebook beter aan op de opvatting dat een universiteit ook een plek is voor sociale interactie, dan menig elektronische leeromgeving doet. Hij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Digitale vakantiegangers

Word je ook een beetje moe van de Marc Prensky’s ongenuanceerde tweedeling tussen digitale autochtonen en digitale immigranten? Wat te denken van een derde categorie: de digitale vakantieganger, die staat voor de technofoob of voor degene die technologie gewoon negeert. Ewan Mcintosh omschrijft deze groep als volgt: they aren’t trying

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Het Weinberger vs Keen debat samengevat

WebWereld vat in Picnic ’07: Weinberger en de keerzijde van online informatie het debat tussen David Weinberger en Andrew Keen mooi samen. Weinberger gelooft sterk in de kracht van weblogs voor kennisontwikkeling (“Bloggers make simple things more complex”) en in de transparantie en het zelfregulerende vermogen van het netwerk dat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder