Groene technologie belangrijkste strategische technologie

Wat is de top tien van strategische technologieën voor komend jaar? Althans als je analyst Gartner mag geloven. Volgens Gartner is dat op de eerste plaats de ‘vergroening’ van de technologie, bijvoorbeeld door scherper te letten op energiezuinige ICT. Andere strategische technologieën uit Gartner’s top tien zijn metadata management, social

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe kijken studenten tegen het onderwijs aan?

Via Stephen Downes ben ik onderstaande film (ruim 4,5 minuten) tegen gekomen. Er wordt vooral kritiek geleverd op grootschalig, massaal, frontaal en onpersoonlijk onderwijs. Onderwijs dat niet aansluit bij de jongeren van vandaag de dag. Multitasken? Je moet wel. Misschien niet helemaal relevant voor het middelbaar beroepsonderwijs, en ook niet

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

E-learning moet matchen met de leercultuur

Twee Indiase techneuten die via hun e-learning bedrijf pas afgestudeerden klaarstomen voor de arbeidsmarkt op het gebied van onder meer de software outsourcing industrie. En dat na het barsten van de Internet-zeepbel. Over hen gaat het artikel e-Learning comes of age. De focus van het e-learning bedrijf lag daarbij op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom onderwijsprofessionals wel of niet bloggen: tussenbalans

Ter voorbereiding van een workshop tijdens de SURF Onderwijsdagen ben ik een wiki gestart waarin geïnventariseerd wordt welke redenen "onderwijsprofessionals" kunnen hebben om niet via een weblog kennis te ontwikkelen en kennis te delen. Daarnaast heb ik ook een wiki-pagina aangemaakt waarop geïnventariseerd wordt waarom ‘onderwijsprofessionals’ wel bloggen. De term

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Het potentieel van podcasten voor het onderwijs

Podcasts help engage students laat zien dat het ontwikkelen van podcasts door lerenden een krachtige toevoeging kan zijn aan het repertoir aan leeractiviteiten. Docenten gebruiken podcasts to enhance classes, engage students and translate classic subjects into the digital age. Het artikel beschrijft dat je binnen zo’n beetje elk vakgebied podcasts

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Verschillende aanpakken ICT-management

University Business laat vijf Chief Information Officers van grote onderwijsinstellingen aan het woord over een aantal belangrijke thema’s op het gebied van ICT-management. Het artikel laat zien dat de CIO’s verschillende accenten leggen, bijvoorbeeld als het gaat om het peer-to-peer delen van bestanden. De ene CIO benadrukt het ‘opvoeden’ van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Inleiding virtuele werelden

Mark Glazer heeft een inleidend artikel geschreven over virtuele werelden, met name over Second Life. Tot zover niets bijzonders, want daar wordt wel vaker inleidend over geschreven. De toegevoegde waarde van zijn bijdrage zit in de beschrijving van de "love affair" van traditionele media met virtuele werelden. Bijvoorbeeld: CBS will

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Mogelijkheden van mobiele technologie voor het leren

In The Growth of m-Learning and the Growth of Mobile Computing: Parallel developments verkent Jason Caudill de toepassing van een aantal technologieën die mobile learning (m-learning) mogelijk kunnen maken. Caudill stelt dat m-learning meer flexibel is in vergelijking tot ‘gewone’ e-learning. Hij schrijft dat het maar de vraag is of

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder