Formatief handelen: van instrument naar ontwerp (bespreking)

Afgelopen vrijdag mocht GroenLinks-Tweede Kamerlid Lisa Westerveld uit handen van co-auteur René Kneyber het eerste exemplaar in ontvangst nemen van het boek ‘Formatief handelen: van instrument naar ontwerp’. In deze blogpost wil ik deze uitgave bespreken. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Opvallende leertechnologieën gepresenteerd tijdens de BETT 2022

De afgelopen week vond in London de British Educational Training and Technology trade show -beter bekend als de BETT- plaats. Was je niet in de gelegenheid deze beurs met leertechnologieën te bezoeken? Lees dan wat Luke Edwards de meest opvallende technologieën vindt. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat moet een docent kennen en kunnen op het gebied van ICT?

De afgelopen tijd zijn twee publicaties verschenen met betrekking tot professionalisering van docenten op het gebied van ICT? In hoeverre overlappen en verschillende publicaties van elkaar als het gaat om de bekwaamheden van docenten op het gebied van ict in het onderwijs? This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat leeromgevingen in de Metaverse kunnen leren van ‘presence’ in virtual reality

De volgende generatie van het internet, de Metaverse, zal gaan lijken op virtual reality. We bewegen ons daarbinnen voort als ‘avatars’. Binnen deze Metaverse zullen ook leeromgevingen gerealiseerd worden. De mogelijke toegevoegde waarde heeft dan te maken met een meer realistisch gevoel van aanwezig zijn. Wat kunnen we op dat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Chatbots kunnen voortijdige uitval van lerenden helpen voorkomen

Als je een chatbot goed ontwerpt en slim inzet, dan kan het gebruik ervan lerenden helpen een weg te vinden door het oerwoud aan diensten, regels en communicatie-uitingen. Dit kan weer voortijdige uitval helpen voorkomen. Dit blijkt uit een recente studie van de Georgia State University onder zo’n 11.000 lerenden

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De sleutelpositie van de ‘online mens’ bij technology enhanced learning

Hoogleraar Gilly Salmon heeft zeer veel ervaring met het ontwerpen en faciliteren van online leren. Mede op basis van de ervaringen met ‘remote emergency teaching‘ tijdens de Coronacrisis benadrukt zij in Back to our Future: Key Role of the ‘Online Human’ het belang van een doordacht ontwerp, maar vooral ook

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Positieve effecten van online begeleiding (maar…)

Onderzoekers van San Diego’s Rady School of Management van de Universiteit van Californië hebben onderzoek gedaan naar de effecten van online tutoring bij leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs (K12). De uitkomsten zijn veelbelovend. Ik wil echter graag één belangrijke kanttekening plaatsen bij de aanpak. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wijze lessen en de inzet van leertechnologie

ROER College Schöndeln is een leertraject gestart rond de publicatie ‘Wijze lessen’. Vandaag mocht ik in dit kader een keynote verzorgen over hoe je leertechnologie kunt gebruiken om deze bouwstenen voor een effectieve didactiek te faciliteren en te versterken. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder