ICT binnen lerarenopleiding: er valt nog veel te verbeteren

Een meerderheid van aankomende leraren acht zich minstens voldoende op de hoogte van bruikbare ICT-toepassingen in het onderwijs. Toch geeft nog rond de 25% van studenten in verschillende lerarenopleidingen aan maar matig op de hoogte te zijn van voor het onderwijs bruikbare ict-toepassingen. Een verhouding die niet sterk afwijkt van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Meer opleidingstijd besteed aan (t)e-learning

In de Verenigde Staten besteden lerenden nog steeds meer tijd aan (t)e-learning. Dertig procent van de opleidingstijd wordt besteed aan vormen van (t)e-learning. Verleden jaar bedroeg dit percentage 29%. Dat blijkt uit een recent artikel in Training Magazine. Deze groei gaat overigens niet ten koste van het aandeel klassieke trainingen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

ICT en onderwijs: trends en implementatie

Vandaag heb ik een inleiding verzorgt bij het Sintermeerten College in Heerlen. De doelgroep bestond uit een aantal onderwijsvernieuwers en systeem- en applicatiebeheerders. Mijn inleiding was aanleiding voor de nodige vragen en discussie. Eerst heb ik een tien trends geschetst, die ik op dit moment zie op het gebied van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Geen docenten op sociale netwerk sites?

Interessante bijdrage van Anastasia Goodstein (met dank aan Willem Karssenberg): docenten zouden zich verre moeten houden van social network sites SNS). Goodstein vindt dat zelf niet, maar signaleert in de VS wel ontwikkelingen die deze richting uitgaan: In Ohio vinden onderwijsvakbonden dat docenten zich niet in zouden moeten laten met

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Beroepskolommanifestatie 2007: het Eindhovens Model (en de afsluiting)

Ik ben gisteren naar de Beroepskolommanifestatie 2007 geweest, en zal daar in een aantal berichten verslag van doen. Mijn laatste sessie -voor de afsluitende discussie- ging over het Eindhovens Model van ROC Eindhoven. Deze aanpak is aanvankelijk ontwikkeld binnen het handelsonderwijs en daarna binnen het modeonderwijs. Eén onderdeel van dit

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder