Willen consumenten zelf hun software kiezen?

GroenLinks wil dat mensen kunnen kiezen welke software zij kopen. Bij de aankoop van een computer wordt meestal standaard software meegeleverd. Deze koppelverkoop moet worden gestopt. Vaak weet je niet hoeveel je hiervoor betaalt en zijn er betere, goedkopere of zelfs gratis alternatieven. Als consumenten weten hoeveel ze betalen voor

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hebben ICT-managers weinig oog voor web 2.0 en e-learning?

Web 2.0-technologieën gaan voorbij aan de meeste Nederlandse ICT-managers. Dat concludeert het tijdschrift Managementscope op basis van het trendonderzoek Topmanagement & ICT 2008 (onder 139 CIO’s en ICT-managers). In dit onderzoek is onder andere gevraagd naar belangrijke ontwikkelingen en naar verwachte investeringen voor de komende twaalf maanden. Web 2.0 wordt

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Werkbezoek Niekée (en een prachtig filmpje)

Vanochtend heb ik met een aantal collega’s een werkbezoek gebracht aan Niekée. Niekée positioneert zichzelf als "een facilitair onderwijs- en activiteitencentrum voor de Scholengroep Roermond, voor andere scholen en voor allerlei maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven". Niekée heeft als doel leerlingen op te leiden tot leerenthousiaste, zelfverantwoordelijke, zelfverzekerde, democratische burgers.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online college social software in het onderwijs

Petra Fisser van de Universiteit Twente heeft me gevraagd om online een gastcollege te verzorgen over social software in het onderwijs. Het zou morgenvroeg (dinsdag 11 december) moeten plaatsvinden. Aangezien het synchroon niet lukte, heb ik  het gastcollege via Zentation gemaakt: Mag ik me even voorstellen? (2 minuten en 5

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Website leren leren

Das Lernen lernen is een uitgebreide Duitstalige website over ‘leren leren’, samengesteld door docent Wolfgang Pohl. Pohl besteedt op deze site onder meer aandacht aan het ‘aha-Erlebnis’ en motivatie, aan ezelsbruggetjes voor verschillende vakken, aan het nut van aantekeningen maken tijdens de les en aan technieken om leerstof te onthouden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder