Best-presterende scholen (?)

Ewan McIntosh wijdt drie bijdragen aan het McKinsey-rapport over best-performing schools. De auteurs schrijven hierin onder meer dat de afgelopen jaren veel is geïnvesteerd in onderwijshervormingen, maar dat dit niet altijd heeft geleid tot betere schoolprestaties. Zij hebben onderzoek gedaan naar factoren die van invloed zijn op de vraag of

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom het onderwijs moet veranderen?

Er zijn heel wat filmpjes in omloop die illustreren dat onderwijsveranderingen noodzakelijk zijn, mede als gevolg van de informatiemaatschappij, globalisering en veranderende arbeid. Via Bert de Coutere ben ik weer zo’n filmpje tegen gekomen (duurt ongeveer 5 minuten). This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderwijs wordt aantrekkelijk door het op YouTube te plaatsen

De Washington Post wijdt een artikel aan onderwijsinstellingen die college ’s opnemen en deze via YouTube of iTunes  vrij toegankelijk maken. For schools, the courses can bring benefits, luring applicants, spreading the university’s name, impressing donors, keeping alumni engaged. Het onderwijs wordt hiermee aantrekkelijker voor een breder publiek, schrijft de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Social network sites effectiever dan visitekaartjes

Een herkenbare bijdrage van Janet Clarey: Clarey illustreert dat social networking sites handiger zijn dan visitekaartjes. Herken ik wel. Papieren visitekaartjes hergebruik ik amper. Elektronische kaartjes en contacten in social networking sites veel intensiever. Het overtypen van visitekaartjes is nogal arbeidsintensief. Een nadeel van social networking sites is wel dat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe ontwikkelen e-learning en L&O zich in 2008?

De afgelopen tijd heb ik verschillende bijdragen langs zien komen met voorspellingen over de ontwikkeling van e-learning, leren en ontwikkelen en het onderwijs. De meeste voorspellingen heb ik gelaten voor wat ze zijn. Trends worden mijns inziens pas over een langere periode duidelijk (vijf tot tien jaar). Innovaties voltrekken zich

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder