Toffler pleit voor radicale onderwijshervorming

Alvin Toffler is als futuroloog vooral bekend van de bestsellers The Third Wave en Future Shock. In Future School: Reshaping Learning from the Ground Up geeft hij zijn opvattingen over het huidige (Amerikaanse) onderwijs. Hij pleit daarin voor afschaffing van het publieke onderwijssysteem. We should be thinking from the ground

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Networked learning

Teemu Leinonen beschrijft zinvolle overwegingen met betrekking tot networked learning, informeel leren en formeel leren. Leinonen besteedt vooral aandacht aan de impact die sociale netwerken hebben op leren. Informeel leren en non-formeel leren (=informeel leren met een doel) nemen daarbij een belangrijke plaats in. I would like to see that

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gids podcasting

PoducateMe is een erg uitvoerige website over podcasting in het onderwijs. Je vindt er basale informatie over podcasting, maar ook artikelen die bijvoorbeeld gaan over de invloed van podcasting op verzuim (bezoeken lerenden nog wel onderwijsbijeenkomsten). Verder wordt onder meer ingegaan op onderwijskundige en wettelijke ‘uitdagingen’. De auteurs schrijven bijvoorbeeld

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Interview Stephen Downes in Surf

Vandaag verscheen de nieuwste editie van het tijdschrift SURF (van de verschillende Surf-organisaties). In dit blad een interview met Stephen Downes. Dit keer geen persoonlijke uithalen, maar een persoonlijke visie op persoonlijk leren, universiteiten en web 2.0. Downes is groot voorstander van open acces en ziet web 2.0 hierbij als

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat kunnen we met een e-learning capability model?

Onlangs sprak ik met twee adviseurs van een bedrijf over de bruikbaarheid van een e-learning capability model. Aanleiding was het E-learning Capability Model van de Victoria University of Wellington (voorzien is van een Creative Commons-licentie; keurig!). The E-Learning Maturity Model (eMM) provides a means by which institutions can assess and

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder