Verbod beoordeelmijnleraar.nl?

De onderwijsvakbond AOb eist een verbod op de website beoordeelmijnleraar.nl. Dat las ik dankzij de Onderwijsnieuwsdienst. Op deze website -naar het voorbeeld van Rate my teacher– krijgen docenten van leerlingen -anoniem- rapportcijfers, die volgens het bericht voorzien zijn van soms vernietigend commentaar. Uit een recente peiling is gebleken dat zestig

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Moet het onderwijs maar geen social networking sites gebruiken?

Will Richardson schrijft prikkelende overwegingen over het gebruik van social network sites in Social Networks (No) vs. Social Tools (Yes) in Schools. Hij vraagt zich bijvoorbeeld af of het onderwijs deze applicaties op korte termijn zal adopteren en dat het gebruik van deze tools min of meer automatisch zal leiden

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Asperger-patiënten leren in virtuele werelden

Het artikel "Virtual Worlds Turn Therapeutic for Autistic Disorders" beschrijft een opvallende toepassing van de virtuele wereld Second Life: patiënten met het Asperger-syndroom (een milde vorm van autisme) leren in een veilige omgeving omgaan met situaties die een beroep doen op sociale vaardigheden. Therapeuten kunnen de mate van complexiteit beïnvloeden,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Web 2.0 in het MBO

Binnen het middelbaar beroepsonderwijs (MBO) wordt social software op dit moment nauwelijks toegepast, en vormt web 2.0 geen structureel aandachtspunt bij onderwijsvernieuwingen. Dat blijkt uit onderzoek dat Jeroen Onstenk (Cinop/Hogeschool InHolland) op verzoek van Kennisnet/ICT op school heeft uitgevoerd. Onstenk heeft vooral gekeken naar het gebruik en de opbrengsten van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een oud-collega komt naar Limburg

Gelezen op ScienceGuide Hanno van Keulen gaat als lector Science- en Techniekeducatie van Fontys zich met docenten van pabo’s en promovendi richten op praktijkgericht onderzoek naar de mogelijkheden om science- en techniekonderwijs in het basisonderwijs uit te bouwen. Hanno was één van mijn collega’s bij het IVLOS. Hij heeft mij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder