Nationale e-learning congres: leert de computergame generatie met een TomTom?

Vandaag heb ik het Nationale E-learning congres bijgewoond. Morgen mag ik er zelf een verdiepende workshop verzorgen. In een aantal berichten zal ik een impressie geven van dit congres. Het Nationale E-learning Congres startte met een keynote van Carl Rohde die een inleiding verzorgde over vier generaties en de gevolgen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Competitie op de werkvloer belemmert CSCL

Neemt het belang van samenwerkend leren met behulp van ICT (CSCL) binnen het bedrijfsleven toe? Die indruk krijg je wel als Brandon Hall een rapport uitgeeft met als titel Computer-Based Collaborative Learning for Training and Development: Research and Practice. Het rapport is te koop, een zeer beknopte samenvatting is te

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De mobiele telefoon binnen het onderwijs gebruiken

Voor veel onderwijsgevenden lijkt het vloeken in de kerk. Maar Martin Ebner illustreert hoe je een mobiele telefoon binnen het natuurkunde-onderwijs kunt inzetten. Leerlingen voeren experimenten uit, en maken hier met hun mobiele telefoon een filmpje van. Het filmpje wordt vervolgens via de computer naar een elektronische leeromgeving geupload. Vervolgens

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Je kunt nog stemmen….

Aanstaande donderdag verzorg ik een workshop tijdens het nationale e-learning congres over samenwerkend leren en social software. Je kunt nog stemmen over de vraag of social software (zoals weblogs, wiki’s en social networking sites) niet beter geschikt is voor samenwerkend leren dan de ’traditionele elektronische leeromgeving’. De uitslag gebruik ik

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Pijlers succesvolle integratie ICT in het onderwijs

Komende dinsdagavond verzorg ik een gastcollege over de implementatie van (t)e-learning, binnen de post-HBO leergang over e-learning van Fontys Interactive. En toevallig kom ik een aardige bijdrage tegen van Terry Freedman: The Ten Pillars of Successful Technology Integration in K-12 Schools . Freedman bespreekt hier een blogpost van Bernie Poole.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Discussies via weblogs: waardevol en complex

Op dit moment is weer een aardige discussie gaande in de educatieve blogosphere. Naar aanleiding van een debat -georganiseerd door The Economist- over de zinvolheid van social networking tools binnen het onderwijs, lees je op diverse plekken verschillende opvattingen: Een paar dagen geleden heb ik de bijdragen van Will Richardson

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Oprichting Free Knowledge Institute

Gisteren is in Amsterdam (met steun van de Internet Society Nederland) het Free Knowledge Institute opgericht. Ik had -zoals ongetwijfeld veel andere bloggers- een uitnodiging ontvangen, maar moet ook ‘gewoon’ werken. The Free Knowledge Institute (FKI) is a non-profit organisation that fosters the free exchange of knowledge in all areas

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder