Hoe worden trends beïnvloed?

Worden trends veroorzaakt door een kleine groep beïnvloeders? Duncan Watts denkt van niet. Hij verzet zich al een aantal jaren tegen deze Influentials thesis, waartoe hij onder meer Malcolm Gladwell’s Tipping point rekent (in het Nederlands vertaald als ‘Het beslissende moment’). He (Watts, WR) has developed a new technique for

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Horizon rapport editie 2008: technologieën en onderwijsontwikkelingen

Het 2008 Horizon rapport is uit. Al een aantal jaren geven The New Media Consortium en het EDUCAUSE Learning Initiative dit rapport uit waarin technologische ontwikkelingen en hun invloed op het onderwijs worden beschreven. De auteurs geven daarbij ook aan binnen welke termijn bepaalde technologieën naar verwachting geadopteerd zullen worden

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Aapjes kijken

Via John van Dongen ’s blog ben ik op MonkeySee gestuit. Op deze website (nu nog een Beta-versie) vind je een groot aantal video’s waarin experts instructies over tal van onderwerpen verzorgen. Er is ook een rubriek Careers & Education. Sommige films zijn cultuurgebonden (wat is het verschil tussen een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom 4Teachers niet in Nederland kan…of toch?

John van Dongen attendeert op 4Teachers.org en vraagt zich daarbij af waarom een dergelijk initiatief in Nederland niet van de grond komt. 4Teachers is een initiatief van de Universiteit van Kansas en wil docenten helpen locate online resources such as ready-to-use Web lessons, quizzes, rubrics and classroom calendars. There are

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Meer e-learning implementatietips

Afgelopen dinsdagavond heb ik bij Fontys Interactive een gastcollege verzorgd over de implementatie van e-learning. Eén van de opdrachten was om op basis van eigen ideeën en ervaringen aanvullende tips te formuleren bij mijn Tien tips voor de implementatie van (t)e-learning. Ik heb met deze (enthousiaste) groep afgesproken de resultaten

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

CSCL en informeel leren

Ik heb vanmiddag tijdens het Nationale e-learning congres een sessie verzorgd over samenwerkend leren en social software, en daar ook zelf van geleerd. Ik heb namelijk onder meer gebruik gemaakt van theoretische achtergronden van computer supported collaborative learning (CSCL). Eén van de randvoorwaarden voor een succesvolle toepassing van CSCL is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Nationale e-learning congres: samenwerkend leren met behulp van social software

Vanmiddag mag ik een verdiepende workshop verzorgen tijdens het nationale e-learning congres, over samenwerkend leren met behulp van social software (van 14 tot 17 uur). Ik heb mijn slides alvast op Slideshare gezet. Ik zal trouwens later nog ingaan op de commentaren die geleverd zijn bij de vraag over social

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Nationale e-learning congres: games, second life, talentontwikkeling en informeel leren

In een boeiende inleiding is Jeroen van Mastrigt tijdens het Nationale e-learning congres ingegaan op de (on)mogelijkheden van games in het onderwijs. Van Mastrigt houdt zich professioneel bezig met gaming (hij werkt aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht). Van Mastrigt gaf aan dat bij gaming in het onderwijs

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder