Social network sites effectiever dan visitekaartjes

Een herkenbare bijdrage van Janet Clarey: Clarey illustreert dat social networking sites handiger zijn dan visitekaartjes. Herken ik wel. Papieren visitekaartjes hergebruik ik amper. Elektronische kaartjes en contacten in social networking sites veel intensiever. Het overtypen van visitekaartjes is nogal arbeidsintensief. Een nadeel van social networking sites is wel dat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe ontwikkelen e-learning en L&O zich in 2008?

De afgelopen tijd heb ik verschillende bijdragen langs zien komen met voorspellingen over de ontwikkeling van e-learning, leren en ontwikkelen en het onderwijs. De meeste voorspellingen heb ik gelaten voor wat ze zijn. Trends worden mijns inziens pas over een langere periode duidelijk (vijf tot tien jaar). Innovaties voltrekken zich

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Nieuwe stelling: social software geschikter voor samenwerkend leren?

Tijdens het komende nationale e-learning congres verzorg ik een workshop over samenwerkend leren en social software. Er is veel onderzoek gedaan naar samenwerkend leren met behulp van ICT (CSCL). De uitkomsten zijn veelbelovend (als aan een aantal voorwaarden is voldaan, werkt CSCL prima, blijkt uit onderzoek van Martin Valcke cs).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leren binnen bedrijven minder cursusgericht

Jenna Sweeney doet in  Future Trends in Training verslag van een ASTD webcast over ontwikkelingen op het gebied van bedrijfsopleidingen.  Zij concludeert dat leren en ontwikkelen minder cursusgericht, maar meer ‘kennisgericht’  zal worden. What we can expect in the future, then, is more learners managing their own learning, and learning

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De verhouding tussen een persoonlijke leeromgeving en een institutionele elektronische leeromgeving

Met enige regelmaat wordt er vandaag de dag -ook door mij- een lans gebroken voor persoonlijke leeromgevingen. Tegelijkertijd wil je niet dat een persoonlijke leeromgeving leidt tot ‘eenzaam leren’ (leren is immers een sociaal proces), en is het bovendien zo dat een onderwijsorganisatie een flinke vinger in de pap blijft

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder