AI als hulpmiddel bij nakijken: meer problemen dan oplossingen?

Het gebruik van AI voor het beoordelen en geven van feedback op werk van lerenden leidt tot problemen en kost uiteindelijk meer tijd dan traditioneel nakijken. Dit concludeert Patricia Taylor na uitgebreid experimenteren met AI-tools voor het nakijken van schrijfopdrachten. Tegelijkertijd is er ook onderzoek dat laat zien dat Large

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Mijn analyse van editie 2024 van de Top 100 Tools for learning

De afgelopen week heeft Jane Hart de resultaten van haar 18de inventarisatie van de Top 100 Tools for Learning 2024 gepubliceerd. Een belangrijke conclusie: generatieve AI-toepassingen hebben een stevige voet aan de grond gekregen in de wereld van leren, opleiden en onderwijs. In deze blogpost ga ik in op wat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

AI-bots als vervanging van docenten? Onwaarschijnlijk.

De inzet van AI-bots als vervanging voor docenten van vlees en bloed is ondanks de ambities van technologiepioniers volgens Annette Vee waarschijnlijk geen werkbare oplossing voor de uitdagingen van het onderwijs. Want waarom schoten historische voorbeelden van technologische onderwijsinnovaties vaak tekort? This content is published under the Attribution 3.0 Unported

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Voorspellingen door AI over studiesucces zijn vaak verkeerd

Erik Ofgang besteedt in Colleges Are Using AI To Predict Student Success. These Predictions Are Often Wrong aandacht aan een recent onderzoek waaruit blijkt dat AI-modellen die worden ingezet om studiesucces te voorspellen, vaak onjuist uitpakken ten nadele van zwarte en Latijns-Amerikaanse lerenden. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online educa: nieuws over het programma

Eind november lijkt nog ver weg. Toch komt de 30e editie van de Online Educa eraan. Het conferentieprogramma is bijna rond. De laatste nieuwsbrief van de OEB bevat informatie over verschillende bijdragen, waarbij ook Nederlandse sprekers aan bod komen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leerprestaties worden door zeer veel factoren beïnvloed (recent onderzoek)

ScienceDaily besteedt deze week aandacht aan een nieuw onderzoek van een consortium van universiteiten waaruit blijkt dat niet-cognitieve vaardigheden, zoals motivatie en zelfregulatie, even belangrijk zijn als intelligentie voor leerprestaties. Deze vaardigheden worden zelfs invloedrijker naarmate lerenden ouder worden. Zelfs genetische factoren spelen hierbij een significante rol. This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder