Wiki over Facebook in het onderwijs

George Siemens heeft ten behoeve van een workshop een wiki gemaakt over Facebook in het onderwijs. Siemens omschrijft Facebook, gaat in op de mogelijkheden van deze social network service, bespreekt  de mogelijkheden om Facebook binnen het onderwijs in te zetten èn behandelt kort (en terecht) privacy aspecten. Handig zijn ook

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De toekomst van het onderwijs

Terwijl de commissie Dijsselbloem het Nederlandse onderwijslandschap deze week danig in beroering heeft gebracht, is een online essay van Teemu Arina verschenen: Learning Zeitgeist: The Future of Education is Just-in-Time, Multidisciplinary, Experimental, Emergent. In dit essay gaat Arina vooral in op twee concepten die relevant zijn voor de toekomst van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Trekken virtuele werelden de verkeerde aandacht aan?

The U.S. intelligence community has virtual worlds in its sites as places where terrorists could recruit, train and organize under the veil of online anonymity. Additionally, virtual worlds such as Second Life could be used as a launching pad for cyber attacks, an intelligence report states. Bron: Virtual Worlds Attracting

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Google wedstrijd voor het onderwijs

Het is je ongetwijfeld wel eens opgevallen dat het logo op de Google website met enige regelmaat veranderd, bijvoorbeeld tijdens feestdagen. Vandaag las ik dat Google een ontwerpwedstrijd heeft uitgeschreven voor kinderen van (helaas alleen) Amerikaanse basisscholen. Welcome to Doodle 4 Google, a competition where we invite K-12 students to

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat kun je leren van e-portfolio implementaties?

Barbara Meyer en Nancy Latham beschrijven in Implementing Electronic Portfolios: Benefits, Challenges, and Suggestions ervaringen met de invoering en het gebruik van elektronische portfolio’s binnen lerarenopleidingen aan vier universiteiten. De auteurs geven eerst een overzicht van wat de literatuur ‘zegt’ over richtlijnen voor de implementatie van het e-portfolio. Daarna doen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Nummer 500

Toen ik lang geleden bij BVEnet werkte, kwam ik al surfend ene Elliot Masie tegen. Masie hield zich bezig met online learning -de term ‘e-learning’ bestond nog niet- en gaf een elektronisch magazine uit, TechLearn Trends. Vandaag verscheen editie 500 van dit e-zine (inmiddels Learning Trends geheten). In deze editie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Uitval bij e-learning voorkomen

E-learning cursussen kennen vaak een hoge uitval, schrijft Karen Frankola in Why Online Learners Drop Out (inloggen gratis maar verplicht). In dit artikel verkent zij de redenen voor uitval uit e-learning cursussen. Je zou deelname aan e-learning bijvoorbeeld moeten belonen met studiepunten of een certificaat. Verder wordt een grote betrokkenheid

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder