Discussies via weblogs: waardevol en complex

Op dit moment is weer een aardige discussie gaande in de educatieve blogosphere. Naar aanleiding van een debat -georganiseerd door The Economist- over de zinvolheid van social networking tools binnen het onderwijs, lees je op diverse plekken verschillende opvattingen: Een paar dagen geleden heb ik de bijdragen van Will Richardson

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Oprichting Free Knowledge Institute

Gisteren is in Amsterdam (met steun van de Internet Society Nederland) het Free Knowledge Institute opgericht. Ik had -zoals ongetwijfeld veel andere bloggers- een uitnodiging ontvangen, maar moet ook ‘gewoon’ werken. The Free Knowledge Institute (FKI) is a non-profit organisation that fosters the free exchange of knowledge in all areas

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Verbod beoordeelmijnleraar.nl?

De onderwijsvakbond AOb eist een verbod op de website beoordeelmijnleraar.nl. Dat las ik dankzij de Onderwijsnieuwsdienst. Op deze website -naar het voorbeeld van Rate my teacher– krijgen docenten van leerlingen -anoniem- rapportcijfers, die volgens het bericht voorzien zijn van soms vernietigend commentaar. Uit een recente peiling is gebleken dat zestig

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Moet het onderwijs maar geen social networking sites gebruiken?

Will Richardson schrijft prikkelende overwegingen over het gebruik van social network sites in Social Networks (No) vs. Social Tools (Yes) in Schools. Hij vraagt zich bijvoorbeeld af of het onderwijs deze applicaties op korte termijn zal adopteren en dat het gebruik van deze tools min of meer automatisch zal leiden

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Asperger-patiënten leren in virtuele werelden

Het artikel "Virtual Worlds Turn Therapeutic for Autistic Disorders" beschrijft een opvallende toepassing van de virtuele wereld Second Life: patiënten met het Asperger-syndroom (een milde vorm van autisme) leren in een veilige omgeving omgaan met situaties die een beroep doen op sociale vaardigheden. Therapeuten kunnen de mate van complexiteit beïnvloeden,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Web 2.0 in het MBO

Binnen het middelbaar beroepsonderwijs (MBO) wordt social software op dit moment nauwelijks toegepast, en vormt web 2.0 geen structureel aandachtspunt bij onderwijsvernieuwingen. Dat blijkt uit onderzoek dat Jeroen Onstenk (Cinop/Hogeschool InHolland) op verzoek van Kennisnet/ICT op school heeft uitgevoerd. Onstenk heeft vooral gekeken naar het gebruik en de opbrengsten van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder