School moet aandacht besteden aan mediawijsheid

Terwijl het niet ‘hot’ lijkt te zijn om aandacht te besteden aan extra leerdoelen, moet het onderwijs volgens ouders meer aandacht besteden aan mediawijsheid. Die conclusie kun je trekken op basis van een artikel in De Volkskrant. Ouders geven hierin overigens ook aan zelf behoefte te hebben aan begeleiding op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Mobiele onderwijsdiensten (en een handige wiki)

Mobiele onderwijsdiensten is een project dat in het kader van een SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma wordt uitgevoerd. Binnen dit project worden proefomgevingen opgezet waar nieuwe diensten voor mobile learning worden ontwikkeld, en bestaande diensten worden getest. Verder moet het project een blauwdruk opleveren "voor veilig, betrouwbaar, schaalbaar en toekomstvast draadloze netwerken". Op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Overzicht internationale Edubloggers

Kennen jullie de International Edubloggers Directory? Een overzicht met zo veel mogelijk bloggers over ICT en onderwijs en (t)e-learning. Ik schijn de eerste Nederlander in de lijst te zijn (via ‘members’ krijg je een totaal overzicht van alle opgenomen edubloggers). Stephen Downes wacht op een Creative Commons licentie.  Maar dat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gebruik sociale media door verschillende generaties

Frankwatching biedt op een heldere manier inzicht in hoe verschillende generaties online participeren. Frank maakt daarbij gebruik van een onderzoek van Forrester. Hierin wordt onder andere een participatieladder gebruikt, met zes treden (van inactieven tot creators). Hieruit blijkt bijvoorbeeld dat 52% van de volwassen online consumenten inactief is, 15% RSS

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Verbonden intelligentie

Ik ben erg geboeid in fenomenen als wisdom of crowds, serendipity en leren in communities of netwerken. Ik lees daarom ook met meer dan bijzondere belangstelling de bijdragen van George Siemens en Stephen Downes over het verschil tussen collective intelligence versus connective intelligence. Zij stellen dat bij connective intelligence sprake

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderwijsvernieuwing (on)mogelijk zonder ICT

Annette van Liere meldt dat het artikel dat zij en Henk Ritzen hebben geschreven voor de Gids beroepsonderwijs en volwasseneducatie is gepubliceerd. Deze bijdrage, Onderwijsvernieuwing (on)mogelijk zonder ICT staat gelukkig ook online. Van Liere en Ritzen willen in deze bijdrage antwoord geven op de vraag welke rol ICT vervult "bij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Businessmodel contentontwikkeling

De Onderwijsvernieuwingscoöperatie.nl (OVC), een samenwerkingsverband van 9 scholen in het voortgezet onderwijs, heeft Omtrend Advies gevraagd een businessmodel te ontwikkelen ten behoeve van een duurzaam gebruik en groei van de webbased educatieve content in het onderwijs. Het model stelt dat de netto kosten voor gebruik van het digitaal leermateriaal rond

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Trialogisch leren

Via de nieuwsbrief van Omtrent Advies stuit ik op een artikel over "trialogisch leren", uit Onderwijsinnovatie. Moet ik gemist hebben, toen dit tijdschrift in december 2007 verscheen. Trialogisch leren is een vorm van samenwerkend leren. Lerenden werken doorlopend aan het ontwikkelen van authentieke en complexe kennisobjecten, zoals een tekst, ontwerp

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder