Meer e-learning implementatietips

Afgelopen dinsdagavond heb ik bij Fontys Interactive een gastcollege verzorgd over de implementatie van e-learning. Eén van de opdrachten was om op basis van eigen ideeën en ervaringen aanvullende tips te formuleren bij mijn Tien tips voor de implementatie van (t)e-learning. Ik heb met deze (enthousiaste) groep afgesproken de resultaten

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

CSCL en informeel leren

Ik heb vanmiddag tijdens het Nationale e-learning congres een sessie verzorgd over samenwerkend leren en social software, en daar ook zelf van geleerd. Ik heb namelijk onder meer gebruik gemaakt van theoretische achtergronden van computer supported collaborative learning (CSCL). Eén van de randvoorwaarden voor een succesvolle toepassing van CSCL is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Nationale e-learning congres: samenwerkend leren met behulp van social software

Vanmiddag mag ik een verdiepende workshop verzorgen tijdens het nationale e-learning congres, over samenwerkend leren met behulp van social software (van 14 tot 17 uur). Ik heb mijn slides alvast op Slideshare gezet. Ik zal trouwens later nog ingaan op de commentaren die geleverd zijn bij de vraag over social

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Nationale e-learning congres: games, second life, talentontwikkeling en informeel leren

In een boeiende inleiding is Jeroen van Mastrigt tijdens het Nationale e-learning congres ingegaan op de (on)mogelijkheden van games in het onderwijs. Van Mastrigt houdt zich professioneel bezig met gaming (hij werkt aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht). Van Mastrigt gaf aan dat bij gaming in het onderwijs

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Nationale e-learning congres: leert de computergame generatie met een TomTom?

Vandaag heb ik het Nationale E-learning congres bijgewoond. Morgen mag ik er zelf een verdiepende workshop verzorgen. In een aantal berichten zal ik een impressie geven van dit congres. Het Nationale E-learning Congres startte met een keynote van Carl Rohde die een inleiding verzorgde over vier generaties en de gevolgen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Competitie op de werkvloer belemmert CSCL

Neemt het belang van samenwerkend leren met behulp van ICT (CSCL) binnen het bedrijfsleven toe? Die indruk krijg je wel als Brandon Hall een rapport uitgeeft met als titel Computer-Based Collaborative Learning for Training and Development: Research and Practice. Het rapport is te koop, een zeer beknopte samenvatting is te

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De mobiele telefoon binnen het onderwijs gebruiken

Voor veel onderwijsgevenden lijkt het vloeken in de kerk. Maar Martin Ebner illustreert hoe je een mobiele telefoon binnen het natuurkunde-onderwijs kunt inzetten. Leerlingen voeren experimenten uit, en maken hier met hun mobiele telefoon een filmpje van. Het filmpje wordt vervolgens via de computer naar een elektronische leeromgeving geupload. Vervolgens

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Je kunt nog stemmen….

Aanstaande donderdag verzorg ik een workshop tijdens het nationale e-learning congres over samenwerkend leren en social software. Je kunt nog stemmen over de vraag of social software (zoals weblogs, wiki’s en social networking sites) niet beter geschikt is voor samenwerkend leren dan de ’traditionele elektronische leeromgeving’. De uitslag gebruik ik

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Pijlers succesvolle integratie ICT in het onderwijs

Komende dinsdagavond verzorg ik een gastcollege over de implementatie van (t)e-learning, binnen de post-HBO leergang over e-learning van Fontys Interactive. En toevallig kom ik een aardige bijdrage tegen van Terry Freedman: The Ten Pillars of Successful Technology Integration in K-12 Schools . Freedman bespreekt hier een blogpost van Bernie Poole.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder