Maakt open source software binnen het onderwijs wel een kans?

Stanley Portier’s bijdrage Do open source learning solutions really stand a chance?  stipt een interessant knelpunt aan voor de adoptie van open source software (OSS) binnen het onderwijs. Volgens Portier krijgt OSS dankzij de gebruikelijke selectieprocedure maar moeilijk ‘een voet tussen de deur. Ik denk dat er daarnaast nog een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Inleiding Creative Commons

Anol heeft een PDF-bestand (meer dan 17 mb) en een wiki gelinkt waarin Creative Commons in stripvorm worden uitgelegd.  Achtergronden en verschillende licenties worden duidelijk uitgelegd. Als ik meer tijd had, zou ik gaan vertalen.  Want deze publicatie heeft zelf natuurlijk ook een Creative Commons-licentie. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Plasterk pleit (te) vrijblijvend voor mediawijsheid

Minister Plasterk reageert vandaag op kamervragen van Tofik Dibi van GroenLinks over mediawijsheid. In zijn reactie lijkt Ronald Plasterk  het belang van ‘mediawijsheid’ onmiskenbaar te onderkennen. Een reeds eerder aangekondigd Expertisecentrum Mediawijsheid moet "kinderen, opvoeders, docenten en scholen ondersteunen in het leren omgaan met de veelheid aan media-uitingen". Plasterk pleit

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Virtuele omgevingen waardevol voor het onderwijs

Om een virtuele omgeving als Second Live binnen het onderwijs goed te gebruiken is het verstandig om het project te koppelen aan een concreet onderwerp. Aldus één van de conclusies uit een (kleinschalig) onderzoek dat in opdracht van Stichting Kennisnet is uitgevoerd. Zeven VO-scholen hebben deelgenomen aan een pilot, die

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder