Verbonden intelligentie

Ik ben erg geboeid in fenomenen als wisdom of crowds, serendipity en leren in communities of netwerken. Ik lees daarom ook met meer dan bijzondere belangstelling de bijdragen van George Siemens en Stephen Downes over het verschil tussen collective intelligence versus connective intelligence. Zij stellen dat bij connective intelligence sprake

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderwijsvernieuwing (on)mogelijk zonder ICT

Annette van Liere meldt dat het artikel dat zij en Henk Ritzen hebben geschreven voor de Gids beroepsonderwijs en volwasseneducatie is gepubliceerd. Deze bijdrage, Onderwijsvernieuwing (on)mogelijk zonder ICT staat gelukkig ook online. Van Liere en Ritzen willen in deze bijdrage antwoord geven op de vraag welke rol ICT vervult "bij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Businessmodel contentontwikkeling

De Onderwijsvernieuwingscoöperatie.nl (OVC), een samenwerkingsverband van 9 scholen in het voortgezet onderwijs, heeft Omtrend Advies gevraagd een businessmodel te ontwikkelen ten behoeve van een duurzaam gebruik en groei van de webbased educatieve content in het onderwijs. Het model stelt dat de netto kosten voor gebruik van het digitaal leermateriaal rond

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Trialogisch leren

Via de nieuwsbrief van Omtrent Advies stuit ik op een artikel over "trialogisch leren", uit Onderwijsinnovatie. Moet ik gemist hebben, toen dit tijdschrift in december 2007 verscheen. Trialogisch leren is een vorm van samenwerkend leren. Lerenden werken doorlopend aan het ontwikkelen van authentieke en complexe kennisobjecten, zoals een tekst, ontwerp

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wiki over Facebook in het onderwijs

George Siemens heeft ten behoeve van een workshop een wiki gemaakt over Facebook in het onderwijs. Siemens omschrijft Facebook, gaat in op de mogelijkheden van deze social network service, bespreekt  de mogelijkheden om Facebook binnen het onderwijs in te zetten èn behandelt kort (en terecht) privacy aspecten. Handig zijn ook

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De toekomst van het onderwijs

Terwijl de commissie Dijsselbloem het Nederlandse onderwijslandschap deze week danig in beroering heeft gebracht, is een online essay van Teemu Arina verschenen: Learning Zeitgeist: The Future of Education is Just-in-Time, Multidisciplinary, Experimental, Emergent. In dit essay gaat Arina vooral in op twee concepten die relevant zijn voor de toekomst van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Trekken virtuele werelden de verkeerde aandacht aan?

The U.S. intelligence community has virtual worlds in its sites as places where terrorists could recruit, train and organize under the veil of online anonymity. Additionally, virtual worlds such as Second Life could be used as a launching pad for cyber attacks, an intelligence report states. Bron: Virtual Worlds Attracting

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Google wedstrijd voor het onderwijs

Het is je ongetwijfeld wel eens opgevallen dat het logo op de Google website met enige regelmaat veranderd, bijvoorbeeld tijdens feestdagen. Vandaag las ik dat Google een ontwerpwedstrijd heeft uitgeschreven voor kinderen van (helaas alleen) Amerikaanse basisscholen. Welcome to Doodle 4 Google, a competition where we invite K-12 students to

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder