Supercool School: wat wil jij leren?

Facebook was oorspronkelijk bedoeld voor niet-taakgerichte communicatie van studenten. Inmiddels kent Facebook een aantal toepassingen die expliciet bedoeld zijn voor leren.  In de eerste plaats heb je study groups waar je documenten met anderen kunt delen, online kunt discussiëren, takenoverzichten bij kunt houden, bijeenkomsten kunt plannen, en waar je de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De gevolgen van het sociale web voor leren

Guus Wijngaards heeft onlangs een paper geschreven met als titel The Social Web and Learning. Wijngaards geeft eerst een beschrijving van het social web (web 2.0 als platform, gebruik van social software), en beschrijft hij enkele voorbeelden. Wijngaards illustreert ook hoe actief jongeren social software gebruiken. How will these young

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

School moet aandacht besteden aan mediawijsheid

Terwijl het niet ‘hot’ lijkt te zijn om aandacht te besteden aan extra leerdoelen, moet het onderwijs volgens ouders meer aandacht besteden aan mediawijsheid. Die conclusie kun je trekken op basis van een artikel in De Volkskrant. Ouders geven hierin overigens ook aan zelf behoefte te hebben aan begeleiding op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Mobiele onderwijsdiensten (en een handige wiki)

Mobiele onderwijsdiensten is een project dat in het kader van een SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma wordt uitgevoerd. Binnen dit project worden proefomgevingen opgezet waar nieuwe diensten voor mobile learning worden ontwikkeld, en bestaande diensten worden getest. Verder moet het project een blauwdruk opleveren "voor veilig, betrouwbaar, schaalbaar en toekomstvast draadloze netwerken". Op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Overzicht internationale Edubloggers

Kennen jullie de International Edubloggers Directory? Een overzicht met zo veel mogelijk bloggers over ICT en onderwijs en (t)e-learning. Ik schijn de eerste Nederlander in de lijst te zijn (via ‘members’ krijg je een totaal overzicht van alle opgenomen edubloggers). Stephen Downes wacht op een Creative Commons licentie.  Maar dat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gebruik sociale media door verschillende generaties

Frankwatching biedt op een heldere manier inzicht in hoe verschillende generaties online participeren. Frank maakt daarbij gebruik van een onderzoek van Forrester. Hierin wordt onder andere een participatieladder gebruikt, met zes treden (van inactieven tot creators). Hieruit blijkt bijvoorbeeld dat 52% van de volwassen online consumenten inactief is, 15% RSS

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder