Inleiding Creative Commons

Anol heeft een PDF-bestand (meer dan 17 mb) en een wiki gelinkt waarin Creative Commons in stripvorm worden uitgelegd.  Achtergronden en verschillende licenties worden duidelijk uitgelegd. Als ik meer tijd had, zou ik gaan vertalen.  Want deze publicatie heeft zelf natuurlijk ook een Creative Commons-licentie. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Plasterk pleit (te) vrijblijvend voor mediawijsheid

Minister Plasterk reageert vandaag op kamervragen van Tofik Dibi van GroenLinks over mediawijsheid. In zijn reactie lijkt Ronald Plasterk  het belang van ‘mediawijsheid’ onmiskenbaar te onderkennen. Een reeds eerder aangekondigd Expertisecentrum Mediawijsheid moet "kinderen, opvoeders, docenten en scholen ondersteunen in het leren omgaan met de veelheid aan media-uitingen". Plasterk pleit

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Virtuele omgevingen waardevol voor het onderwijs

Om een virtuele omgeving als Second Live binnen het onderwijs goed te gebruiken is het verstandig om het project te koppelen aan een concreet onderwerp. Aldus één van de conclusies uit een (kleinschalig) onderzoek dat in opdracht van Stichting Kennisnet is uitgevoerd. Zeven VO-scholen hebben deelgenomen aan een pilot, die

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Technologie populisme

Social networking technologie en web 2.0 veroorzaken een veranderingsgolf binnen IT-organisaties, en dat schijnt onderzoeksbureau Forrester volgens WebWereld "Technology Populism" te noemen. Op zich een bericht met een nieuwswaarde à la "Jan-Peter Balkenende draagt een bril". Toch vind ik dit item het vermelden waard, omdat het m.i. een fase in

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Brochure samenwerkend leren mbv ICT

Dankzij André Manssen ben ik gestuit op de brochure over samenwerkend leren met behulp van ICT (computer supported collaborative learning, CSCL), die Henny van der Meiden een paar maanden geleden voor Kennisnet heeft geschreven. Van der Meijden schrijft over de achtergronden van deze manier van leren, en geeft ook praktijkvoorbeelden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

22 februari 2008: een zwarte dag

Vrijdag 22 februari j.l. is wat mij betreft een zwarte dag voor (t)e-learning. BlackBoard heeft -zoals Willem gisteren als schreef– de rechtszaak tegen Desire2Learn inzake  het omstreden patent  gewonnen. Stephen Downes heeft een aantal reacties verzameld. De strekking is wat mij betreft: BlackBoard heeft een slag gewonnen, maar niet de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder