Leve de docent als kennisoverdrager….

Vanochtend schreef Aleid Truijens in De Volkskrant een lofzang op Herman Pleij en zijn college’s. De Neerlandicus Pleij heeft afgelopen vrijdag afscheid  genomen van de Universiteit van Amsterdam. Hij stond bekend om zijn ongelofelijk boeiende college’s. Vol anekdotes en humor om zijn betoog te onderstrepen. Ik heb het genoegen gehad

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Open Educational Resources vergroten toegankelijkheid onderwijs

Het artikel Open Educational Resources: Enabling universal education van Tom Caswell, Shelley Henson, Marion Jensen en David Wiley illustreert wat mij betreft de toegevoegde waarde van open educational resources: door online leermaterialen met elkaar te delen verlaag je de productie, reproductie en distributiekosten. Hierdoor wordt ook de toegankelijkheid van het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ervaringen met e-portfolio’s

De Inter/National Coalition for Electronic Portfolio Research heeft een nieuwe website. Het onderdeel "Emergent findings" trok meteen mijn aandacht. Je leest hier dat  Darren Cambridge, Barbara Cambridge en Kathleen Yance bezig zijn met een boek over ervaringen met elektronische portfolio’s. Ze hebben nu al uitgebreide casebeschrijvingen op deze website gepubliceerd,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Maakt open source software binnen het onderwijs wel een kans?

Stanley Portier’s bijdrage Do open source learning solutions really stand a chance?  stipt een interessant knelpunt aan voor de adoptie van open source software (OSS) binnen het onderwijs. Volgens Portier krijgt OSS dankzij de gebruikelijke selectieprocedure maar moeilijk ‘een voet tussen de deur. Ik denk dat er daarnaast nog een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder