Opkomende technologieën voor (t)e-learning

Het Britse Becta heeft voor de derde keer een publicatie uitgegeven over Emerging technologies for learning. Een aantal auteurs beschrijven hun opvattingen over een aantal trends: De net generation, sociale netwerken, mediawijsheid etc. (de titel van de eerste bijdrage suggereert dat het hoofdstuk over de impact van Google gaat). Mobiel,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een gastcollege met een experiment

Vanavond mag ik weer twee gastcollege’s verzorgen bij de post-hbo leergang e-learning van Fontys Interactive. Het ene college gaat over het gebruik van een elektronisch portfolio, het andere over trends in e-learning. Tijdens het laatste gastcollege probeer ik een experimentje uit: vanuit mijn gastcollege participeren in een back channel van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderwijsvernieuwing decennia oud

We moeten kinderen niet voorbereiden op de wereld van gisteren, of op de wereld van vandaag, maar op hun wereld: de wereld van de toekomst. Dat zegt de grote onderwijskundig denker John Dewey in onderstaande video over vooruitstrevend onderwijs (progressive education). Het filmpje illustreert dat onderwijsvernieuwing (en meer sociaal constructivistisch

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De iPhone binnen het onderwijs

Amerikaanse onderwijsinstellingen proberen steeds vaker in te spelen op de populariteit van Apple’s iPhone, schrijft Cara Branigan in eSchool News. De iPhone zou over functionaliteiten beschikken die hem interessanter zou maken voor het onderwijs dan een Palm handheld of BlackBerry. Het artikel beschrijft enkele toepassingsmogelijkheden, die lang niet allemaal ’typisch

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bedank ook de deelnemers van Leeuwenborgh Opleidingen

Een paar dagen geleden wijdde ik warme woorden aan de deelnemers van Leeuwenborgh Opleidingen, die tijdens de conferentie over onderwijsvernieuwing en ICT, Design4all, prima werk hebben geleverd. In verband met de stroomstoring hebben we hen maar half kunnen bedanken (bekijk hier het geïmproviseerde dankwoord van Carla Langen, voorzitter van het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe web 2.0 conferenties kan versterken: Design4all als praktijkvoorbeeld

Ik ben nog een beetje aan het afkicken van dé conferentie over ICT en onderwijsvernieuwing, Design4all, die de afgelopen week in Mestreech plaats vond. Op internet kom ik een groot aantal berichten over deze conferentie tegen. Zo telde mijn feedreader vijfentwintig blogposts op de conferentieblog. Ik wist dat een aantal

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leren van ERP-implementaties

Niet alleen grote bedrijven, ook instellingen voor hoger onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs hebben vaak belangstelling voor systemen voor enterprise resource planning, ter ondersteuning van processen binnen de organisatie. De afgelopen dagen, tijdens de conferentie Design4all, zijn bijvoorbeeld workshops verzorgd over implementaties van grote ERP-systemen binnen ROC’s. Vaak gaat daarbij van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Impressie Design4all

De afgelopen dagen heb ik als lid van de programmacommissie dé conferentie over ICT en onderwijsvernieuwing, Design4all, bijgewoond. Normaal gesproken lees je dan op mijn weblog een inhoudelijke impressie. Ik heb nu echter inhoudelijk niets meegekregen van dit congres. Maar ik wil wel mijn ervaringen met de organisatiekant hier delen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder