5 fase model: leren met een wiki

Leren met behulp van een wiki vindt volgens Steve Wheeler in vijf fases plaats: Exploration: de mogelijkheden van een wiki verkennen. Exhibition: lerenden worden aangemoedigd iets over zichzelf te schrijven, en eenvoudige taken uit te voeren. Explanation: op een verdiepende manier ideeën beschrijven. Elaboration: lerenden beginnen elkaars bijdragen te veranderen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Web 2.0, identiteit en privacy

Gisteren heb ik een Studium Generale-lezing voor het Kenniscentrum Pedagogiek Zwolle verzorgd over digitale wereld, digitale identiteit en digitaal onderwijs. Prompt kom ik op Surfspace een artikel tegen van de Vlaamse edublogger Maarten Cannaert met als titel Digitale identiteit en online privacy in de 21ste eeuw. Cannaert stelt dat in

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Digitale wereld, digitale identiteit en digitaal onderwijs

Vandaag verzorg ik een Studium Generale-lezing voor het Kenniscentrum Pedagogiek Zwolle (onderdeel Noordelijke Hogeschool Leeuwarden). De titel van dit bericht is dezelfde als de titel van mijn presentatie. In deze presentatie (die hopelijk discussie uitlokt) ga ik in op enkele technologische ontwikkelingen, de invloed hiervan op gedrag en digitale identiteit

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wanneer is de term e-learning ontstaan (en learnscape)?

Het begrip "elearning" is inmiddels een jaar of tien oud. De ‘uitvinding’ ervan wordt vaak toegeschreven aan Jay Cross. Jay is daar zelf wat genuanceerder over, zoals blijkt uit zijn bijdrage Learnscaping. Cross illustreert dat begrippen en ideeën vaak tegelijkertijd bedacht worden, omdat de tijd er rijp voor is. Vandaag

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe ziet het onderwijs in Nederlands er uit?

Willem Karssenberg schreef er gisteravond al over: ter gelegenheid van de nieuwe naamgeving heeft Noordhoff Uitgevers (voorheen WN) de makers bosatlas gevraagd een Atlas van het Nederlandse Onderwijs te ontwikkelen (32 mb groot!). Wellicht een wat traditioneel concept, maar wel handig en mooi vorm gegeven. Je vindt in de atlas

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Willem III?

We kennen natuurlijk al langer Willem en Willem in de Nederlandse edublogsphere. Maar ik begin te vermoeden dat we een derde Willem aan dit rijtje toe kunnen voegen: Willem van Dinther van ROC Eindhoven. Willem was presentator tijdens de conferentie over ICT en onderwijsvernieuwing van verleden week. In dat kader

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder