Gratis online cursus over het gebruik van e-portfolio’s

Via e-learning.nl ben ik op het spoor gekomen van een gratis online cursus ‘Richtlijnen voor het gebruik van portfolio’s in competentiegericht onderwijs’ (Vrije Universiteit Brussel, met Creative Commons-licentie). Ik heb de cursus selectief bekeken. Het valt me op dat de informatie over het portfolio competentiegericht leren (het waarom?) summier is,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Nederland scoort weer goed op gebied e-readiness

De Economist Intelligence Unit publiceert in samenwerking met IBM jaarlijks een onderzoek naar de e-readiness van landen. Daarbij kijken zij onder meer naar het beleid, de connectiviteit  en de infrastructuur. Nederland scoort daarbij hoog, met name dankzij connectiviteit en infrastructuur. Verbeterpunten hebben te maken met ICT-vaardigheden en het vertrouwen in

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

(T)E-learning: kloof tussen docenten en lerenden

Amerikaans onderzoek laat een kloof zien tussen leerlingen en docenten, als het gaat om ICT binnen het onderwijs. Leerlingen willen bijvoorbeeld veel meer games en simulaties in het onderwijs gebruiken. Deze technologieën worden echter op kleine schaal toegepast, concluderen de onderzoekers. Het onderzoek laat ook zien dat docenten nu om

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Het e-portfolio en de digitale identiteit

Een aantal jaren geleden heeft EIfEL gepleit voor een elektronisch portfolio voor iedereen. Volgens EIfEL-medewerker Serge Ravet helpt een e-portfolio voor allen de digitale identiteit ontwikkelen en exploiteren. Helen Barrett plaatst hier mijns inziens terecht een kanttekening bij: I think the way Serge conceptualized the ePortfolio is more like my

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder