Innoveren conferenties dankzij ICT?

Als je jarenlang conferenties op het gebied van (t)e-learning bezoekt, dan zal je het volgende ongetwijfeld opgevallen zijn. Halverwege de jaren negentig kwamen Internetcafé’s op. Bezoekers konden kennis maken met ICT-toepassingen, en hadden de mogelijkheid om hun mail te checken. Deze laatste toepassing werd steeds populairder en leidde zelfs tot

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe wordt e-learning gebruikt?

Learning Circuits en E-Learning News hebben onlangs geïnventariseerd hoe e-learning binnen organisaties wordt toegepast (respons: 293, in meerderheid uit de VS). Het artikeltje hierover heet E-Learning Trends 2008, een vlag die de lading absoluut niet dekt. De bijdrage gaat niet verder dan de presentatie van kale antwoorden op vragen. Hieruit

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Implementatiewijzer ELO’s online

Een paar dagen geleden schreef ik een positieve impressie over de recent verschenen "Met een elektronische leeromgeving méér baas over eigen onderwijs. Implementatiewijzer" van Hans van Gennip en Frans Eerkens. De implementatiewijzer kon toen alleen worden besteld, en -helaas- niet gedownload. Vreemd, vond ik, omdat de publicatie met subsidie tot

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoezo ‘evidence’?

In Pedagogische Studiën schijnt een discussie gaande te zijn over ‘evidence based’ onderwijs (ik lees het tijdschrift niet). Ik erger me met enige regelmaat over de opmerkingen die worden gemaakt over ‘evidence-based’ onderwijsvernieuwingen. In de eerste plaats omdat het héél lastig is om effecten van onderwijsveranderingen te meten. Het onderwijs

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Competentiegericht leren kan niet zonder ICT-ondersteuning

In 2007 is bij het ROC van Amsterdam een zoektocht gestart naar de gewenste ICT-ondersteuning van competentiegericht leren. De publicatie "Competentie Gericht Onderwijs bij het ROC van Amsterdam" vormt het verslag van deze zoektocht. Het ongeveer zeventig pagina’s tellende boekje -een uitgave van het ROC van Amsterdam en M&I-partners- is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder