Wanneer is de term e-learning ontstaan (en learnscape)?

Het begrip "elearning" is inmiddels een jaar of tien oud. De ‘uitvinding’ ervan wordt vaak toegeschreven aan Jay Cross. Jay is daar zelf wat genuanceerder over, zoals blijkt uit zijn bijdrage Learnscaping. Cross illustreert dat begrippen en ideeën vaak tegelijkertijd bedacht worden, omdat de tijd er rijp voor is. Vandaag

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe ziet het onderwijs in Nederlands er uit?

Willem Karssenberg schreef er gisteravond al over: ter gelegenheid van de nieuwe naamgeving heeft Noordhoff Uitgevers (voorheen WN) de makers bosatlas gevraagd een Atlas van het Nederlandse Onderwijs te ontwikkelen (32 mb groot!). Wellicht een wat traditioneel concept, maar wel handig en mooi vorm gegeven. Je vindt in de atlas

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Willem III?

We kennen natuurlijk al langer Willem en Willem in de Nederlandse edublogsphere. Maar ik begin te vermoeden dat we een derde Willem aan dit rijtje toe kunnen voegen: Willem van Dinther van ROC Eindhoven. Willem was presentator tijdens de conferentie over ICT en onderwijsvernieuwing van verleden week. In dat kader

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Opkomende technologieën voor (t)e-learning

Het Britse Becta heeft voor de derde keer een publicatie uitgegeven over Emerging technologies for learning. Een aantal auteurs beschrijven hun opvattingen over een aantal trends: De net generation, sociale netwerken, mediawijsheid etc. (de titel van de eerste bijdrage suggereert dat het hoofdstuk over de impact van Google gaat). Mobiel,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een gastcollege met een experiment

Vanavond mag ik weer twee gastcollege’s verzorgen bij de post-hbo leergang e-learning van Fontys Interactive. Het ene college gaat over het gebruik van een elektronisch portfolio, het andere over trends in e-learning. Tijdens het laatste gastcollege probeer ik een experimentje uit: vanuit mijn gastcollege participeren in een back channel van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderwijsvernieuwing decennia oud

We moeten kinderen niet voorbereiden op de wereld van gisteren, of op de wereld van vandaag, maar op hun wereld: de wereld van de toekomst. Dat zegt de grote onderwijskundig denker John Dewey in onderstaande video over vooruitstrevend onderwijs (progressive education). Het filmpje illustreert dat onderwijsvernieuwing (en meer sociaal constructivistisch

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De iPhone binnen het onderwijs

Amerikaanse onderwijsinstellingen proberen steeds vaker in te spelen op de populariteit van Apple’s iPhone, schrijft Cara Branigan in eSchool News. De iPhone zou over functionaliteiten beschikken die hem interessanter zou maken voor het onderwijs dan een Palm handheld of BlackBerry. Het artikel beschrijft enkele toepassingsmogelijkheden, die lang niet allemaal ’typisch

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bedank ook de deelnemers van Leeuwenborgh Opleidingen

Een paar dagen geleden wijdde ik warme woorden aan de deelnemers van Leeuwenborgh Opleidingen, die tijdens de conferentie over onderwijsvernieuwing en ICT, Design4all, prima werk hebben geleverd. In verband met de stroomstoring hebben we hen maar half kunnen bedanken (bekijk hier het geïmproviseerde dankwoord van Carla Langen, voorzitter van het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder