Nederland scoort weer goed op gebied e-readiness

De Economist Intelligence Unit publiceert in samenwerking met IBM jaarlijks een onderzoek naar de e-readiness van landen. Daarbij kijken zij onder meer naar het beleid, de connectiviteit  en de infrastructuur. Nederland scoort daarbij hoog, met name dankzij connectiviteit en infrastructuur. Verbeterpunten hebben te maken met ICT-vaardigheden en het vertrouwen in

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

(T)E-learning: kloof tussen docenten en lerenden

Amerikaans onderzoek laat een kloof zien tussen leerlingen en docenten, als het gaat om ICT binnen het onderwijs. Leerlingen willen bijvoorbeeld veel meer games en simulaties in het onderwijs gebruiken. Deze technologieën worden echter op kleine schaal toegepast, concluderen de onderzoekers. Het onderzoek laat ook zien dat docenten nu om

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Het e-portfolio en de digitale identiteit

Een aantal jaren geleden heeft EIfEL gepleit voor een elektronisch portfolio voor iedereen. Volgens EIfEL-medewerker Serge Ravet helpt een e-portfolio voor allen de digitale identiteit ontwikkelen en exploiteren. Helen Barrett plaatst hier mijns inziens terecht een kanttekening bij: I think the way Serge conceptualized the ePortfolio is more like my

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

5 fase model: leren met een wiki

Leren met behulp van een wiki vindt volgens Steve Wheeler in vijf fases plaats: Exploration: de mogelijkheden van een wiki verkennen. Exhibition: lerenden worden aangemoedigd iets over zichzelf te schrijven, en eenvoudige taken uit te voeren. Explanation: op een verdiepende manier ideeën beschrijven. Elaboration: lerenden beginnen elkaars bijdragen te veranderen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Web 2.0, identiteit en privacy

Gisteren heb ik een Studium Generale-lezing voor het Kenniscentrum Pedagogiek Zwolle verzorgd over digitale wereld, digitale identiteit en digitaal onderwijs. Prompt kom ik op Surfspace een artikel tegen van de Vlaamse edublogger Maarten Cannaert met als titel Digitale identiteit en online privacy in de 21ste eeuw. Cannaert stelt dat in

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Digitale wereld, digitale identiteit en digitaal onderwijs

Vandaag verzorg ik een Studium Generale-lezing voor het Kenniscentrum Pedagogiek Zwolle (onderdeel Noordelijke Hogeschool Leeuwarden). De titel van dit bericht is dezelfde als de titel van mijn presentatie. In deze presentatie (die hopelijk discussie uitlokt) ga ik in op enkele technologische ontwikkelingen, de invloed hiervan op gedrag en digitale identiteit

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder