De ‘duim’ generatie

Study: Schools, businesses must adapt to 'thumb generation' gaat over een studie naar de net-generation, die nu dus 'thumb generation' wordt genoemd (gebruikers van play stations weten wel waarom). Deze generatie gaat anders om met technologie dan eerdere organisaties, schrijft het artikel. Their ability to access information is far greater than

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wiki als kroonjuweel van samenwerking

Je vindt op internet héél veel introducerende artikelen over wiki's. Wikis: The Crown Jewels of Collaboration is daar een voorbeeld van. Deze bijdrage bevat wel enkele argumenten vóór het gebruik van wiki's, die je niet zo vaak tegen komt: Wiki's maken samenwerkingsprocessen expliciet en transparant. Individuele medewerkers krijgen daardoor een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gratis applicatie synchroon (t)e-learning: test je mee?

Bij synchrone vormen van (t)e-learning leer je plaatsonafhankelijk, maar niet tijdsonafhankelijk. Je kunt online instructies volgen, vragen stellen, discussiëren, desktops delen etc. De betreffende applicaties zijn vaak prijzig. Vyew is echter gratis. Althans: de basisversie. Je krijgt daarbij wel te maken met advertenties, en uiteraard hoef je niet echt op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Openheid en een nieuwe digitale kloof

Richard Straub steekt de loftrompet af over 'openheid': Openness is associated with values such as tolerance, individual freedom, lifelong learning, participation, empowerment and cooperation, as opposed to typical closed-world values of command and control, top-down management, centralized and bureaucratic governance, over-regulation and collectivist dominance over individual freedom. Straub ziet hierin

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Trend: virtuele desktops

Software virtualisatie is een belangrijke trend op het gebied van (t)e-learning. eSchool News wijdt er een artikel aan: for applications to be delivered from a central server, without having to be installed at the client, or end-user, level. (…) With software virtualization, end-users can run applications on network-connected devices that

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De kracht van Twitter voor leren

Jennifer Jones is zich tijdens een recent congres echt bewust geworden van de kracht van Twitter voor leren ontdekt. Ik kan niet alles plaatsen van wat Jennifer schrijft, maar onderstaand citaat sprak mij wel aan: Networked learners are more confident than individual learners in questioning authority, discovering alternative realities and

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder