Quick wins met ICT

In Education Changing By Incorporating Technology illustreert een Amerikaanse geschiedenisleraar dat boeken alleen tekortschieten voor de realisatie van goed onderwijs. Hij stelt dat ever-changing current events, new historical data, depth of available sources and the aging out of textbooks that are still in the classroom requires the use of additional

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Heeft BlackBoard nu wel of geen patent op de ELO?

Bijna twee jaar geleden alweer heb ik de patent-discussie rond elektronische leeromgevingen een tijd lang gevolgd. Maar op een gegeven moment ben ik bij het juridisch steekspel afgehaakt. Gelukkig geeft Dave Nagel in Blackboard Defends Patent, Files More Claims een leesbare update. Het komt er op neer: dat BlackBoard eerst

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Andragogie en (t)e-learning

Héél lang geleden heb ik volwasseneneducatie gestudeerd, als specialisatie van pedagogische wetenschappen. En vandaag de dag houd ik me bezig met (t)e-learning. In Characteristics of Adult Learners with Implications for Online Learning Design van Kathleen Cercone worden beide terreinen met elkaar verbonden. This article discusses andragogy, an important adult learning

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Didactiek 2.0

Web 2.0, learning 2.0, library 2.0, e-learning 2.0, en nu weer pedagogy 2.0. Je wordt langszamerhand moe van dat '2.0' (behalve als Nederland-Italië op 9 juni 2-0 wordt). Maar waar het uiteraard om gaat is het omschrijven en duiden van veranderingen op vakgebieden, onder invloed van social software. In Future

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Jongeren, social network services en leren

Via Twitter attendeerde Josie Frasier haar 'vrienden' op de publicatie van Young People and Social Networking Services: een onderzoeksrapport over het gebruik van social networking services ten behoeve van gepersonaliseerd formeel en informeel leren door jongeren (37 pagina's met een Creative Commons-licentie). Het rapport bevat onder andere een vergelijking van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Presentatie collaborative learning en social software

Vandaag mag ik de derde module verzorgen van de 'Intensieve opleiding voor de e-learning professional' van SBO. Het onderwerp is: collaborative learning en social software. Ik ga kort in op de achtergronden van het thema. Daarna komt computer supported collaborative learning aan bod (formeel leren), meer informele vormen van samenwerkend

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

eab – ergonomische arbeitsplatzberatung

Mijn zus en zwager runnen in de buurt van Aken -naast een praktijk voor fysiotherapie- een bedrijf voor werkplekadvisering op het gebied van ergonomie (eab – ergonomische arbeitsplatzberatung). Vanmiddag heb ik een nieuwe website voor hun bedrijf gemaakt (Duitstalig). Bij 'Kontakt' vind je een foto. Geniet ik dan niet van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder