Britannica verandert

Volgens WebWereld buigt de vermaarde Encyclopaedia Britannica voor web 2.0. "Buigen voor" vind ik te sterk uitgedrukt. Wel probeert deze encyclopedie zich meer aan te passen aan het fenomeen van user generated content, te werken aan een community van abonnees en een bijbehorend business model te ontwikkelen. Verwacht geen open

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Veranderprocessen begrijpen

Via George Siemens ben ik vanochtend gestuit op het Satir change model. Dit model beschrijft fasen in een veranderproces. De bestaande situatie wordt door een externe factor beïnvloed. Dat kan bijvoorbeeld een nieuwe leidinggevende zijn, de introductie van nieuwe technologie of veranderende wet- en regelgeving. Daar komt verzet tegen. Vervolgens

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Social bookmarking in het MBO

Via Ken's e-learning blog kom ik net een goed (Australisch) voorbeeld tegen van social bookmarking binnen het middelbaar beroepsonderwijs: Training O2. Lerenden en docenten kunnen online bronnen met anderen delen, bronnen van anderen beoordelen en van commentaar voorzien. Verder kunnen leden ook communities via Training O2 vormen. De bronnen kunnen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Quick wins met ICT

In Education Changing By Incorporating Technology illustreert een Amerikaanse geschiedenisleraar dat boeken alleen tekortschieten voor de realisatie van goed onderwijs. Hij stelt dat ever-changing current events, new historical data, depth of available sources and the aging out of textbooks that are still in the classroom requires the use of additional

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Heeft BlackBoard nu wel of geen patent op de ELO?

Bijna twee jaar geleden alweer heb ik de patent-discussie rond elektronische leeromgevingen een tijd lang gevolgd. Maar op een gegeven moment ben ik bij het juridisch steekspel afgehaakt. Gelukkig geeft Dave Nagel in Blackboard Defends Patent, Files More Claims een leesbare update. Het komt er op neer: dat BlackBoard eerst

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Andragogie en (t)e-learning

Héél lang geleden heb ik volwasseneneducatie gestudeerd, als specialisatie van pedagogische wetenschappen. En vandaag de dag houd ik me bezig met (t)e-learning. In Characteristics of Adult Learners with Implications for Online Learning Design van Kathleen Cercone worden beide terreinen met elkaar verbonden. This article discusses andragogy, an important adult learning

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Didactiek 2.0

Web 2.0, learning 2.0, library 2.0, e-learning 2.0, en nu weer pedagogy 2.0. Je wordt langszamerhand moe van dat '2.0' (behalve als Nederland-Italië op 9 juni 2-0 wordt). Maar waar het uiteraard om gaat is het omschrijven en duiden van veranderingen op vakgebieden, onder invloed van social software. In Future

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Jongeren, social network services en leren

Via Twitter attendeerde Josie Frasier haar 'vrienden' op de publicatie van Young People and Social Networking Services: een onderzoeksrapport over het gebruik van social networking services ten behoeve van gepersonaliseerd formeel en informeel leren door jongeren (37 pagina's met een Creative Commons-licentie). Het rapport bevat onder andere een vergelijking van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder