De invloed van persoonlijke leeromgevingen

Persoonlijke leeromgevingen en sociale software zijn geen eendagsvlieg, maar leiden tot een nieuw perspectief op leren en vormen nieuwe middelen voor de duurzame competentieontwikkeling. Die optimistische boodschap geven de Oostenrijkse onderzoekers Sandra Schaffert en Wolf Hilzensauer af in het paper On the way towards Personal Learning Environments: Seven crucial aspects

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Model personalisering van het leren

In Understanding the learning space onderzoeken Jean Underwood en Philip Banyard hoe ICT er toe bij kan dragen dat personalisering van het leren wordt bevorderd. Zij onderscheiden in een model vier leerruimtes die van invloed zijn op leerervaringen van lerenden: persoonlijke leerruimte, onderwijsruimte, schoolruimte en leefruimte. Bron: Banyard, P. en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Social networking en talent management

Bersin & Associates hebben onderzoek gedaan naar de steeds belangrijker wordende rol van social networking binnen bedrijfsopleidingen en talent management. Op zijn weblog presenteert Josh Bersin enkele belangrijke bevindingen. Uit deze voorlopige gegevens blijkt dat veel bedrijven zich er van bewust zijn dat social networking belangrijk is, maar dat nog

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Special persoonlijke leeromgevingen

De laatste editie van elearning papers is gewijd aan persoonlijke leeromgevingen. Dank zij web 2.0-technologieën is het mogelijk om van standaard elektronische leeromgevingen (ELO) af te stappen en persoonlijke leeromgevingen te realiseren die, zo schrijven de redacteurs van deze editie, bestaan uit snips, bits and pieces, collections of tools and

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe kun je docenten voorbereiden op het werken met laptops?

Preparing Teachers for One-to-One formuleert tien tips om docenten voor te bereiden op laptops in het onderwijs. De auteur gaat er daarbij overigens van uit dat werken met laptops zal leiden tot individueel onderwijs. Er wordt bijvoorbeeld aanbevolen om docenten niet te overdonderen, en om docenten te betrekken bij beslissingen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Weblogs in het hoger onderwijs

In Iran houdt men zich schijnbaar ook bezig met weblogs in het onderwijs, getuige de bijdrage Weblog as a learning tool in higher education van twee Iraanse onderzoekers. Zij beschrijven verschillende toepassingsmogelijkheden van weblogs voor het hoger onderwijs. Zij zien een weblog in feite als een natuurlijke leeromgeving binnen een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Tunnelvisie Commissie Dijsselbloem?

De commissie Dijsselbloem leidt aan tunnelvisie. Die conclusie ben je geneigd te trekken als je twee recente bijdragen leest, waarin twee prominente wetenschappers aan het woord komen. Professor Rob Martens bespreekt in de laatste Onderwijsinnovatie het rapport “Tijd voor onderwijs” van de Commissie Dijsselbloem. Hij verwijt de commissie het eenzijdig

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Universiteit Utrecht kiest BlackBoard als centrale ELO

Ik lees net in de nieuwsbrief van mijn oud-werkgever het IVLOS dat het College van Bestuur van de Universiteit Utrecht -op basis van een IVLOS-rapport– gekozen heeft voor Blackboard Next Generation als elektronische leeromgeving voor hun universiteit. Eigenlijk heeft de UU maar twee opties tegen het licht gehouden: De nieuwe

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder