Weblogs in het hoger onderwijs

In Iran houdt men zich schijnbaar ook bezig met weblogs in het onderwijs, getuige de bijdrage Weblog as a learning tool in higher education van twee Iraanse onderzoekers. Zij beschrijven verschillende toepassingsmogelijkheden van weblogs voor het hoger onderwijs. Zij zien een weblog in feite als een natuurlijke leeromgeving binnen een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Tunnelvisie Commissie Dijsselbloem?

De commissie Dijsselbloem leidt aan tunnelvisie. Die conclusie ben je geneigd te trekken als je twee recente bijdragen leest, waarin twee prominente wetenschappers aan het woord komen. Professor Rob Martens bespreekt in de laatste Onderwijsinnovatie het rapport “Tijd voor onderwijs” van de Commissie Dijsselbloem. Hij verwijt de commissie het eenzijdig

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Universiteit Utrecht kiest BlackBoard als centrale ELO

Ik lees net in de nieuwsbrief van mijn oud-werkgever het IVLOS dat het College van Bestuur van de Universiteit Utrecht -op basis van een IVLOS-rapport– gekozen heeft voor Blackboard Next Generation als elektronische leeromgeving voor hun universiteit. Eigenlijk heeft de UU maar twee opties tegen het licht gehouden: De nieuwe

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

ELO’s moeten meer gebruik maken van de sterke kanten van web 2.0

Michael Feldstein geeft Glen Moriarty, CEO van NIXTY, de gelegenheid aandacht te schenken aan de mogelijkheden en belemmeringen van web 2.0 voor elektronische leeromgevingen (ELO) en leermanagementsystemen. Volgens Moriarty maken ELO’s nog steeds onvoldoende gebruik van de sterke kanten van web 2.0. In deze bijdrage gaat hij in op drie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Twee technologie trends die het onderwijs gaan beïnvloeden

Tony Vincent signaleert twee technologie trends die volgens hem grote invloed zullen hebben op het onderwijs. De eerste trend is het fenomeen dat applicaties via internet gebruikt kunnen worden (web applications of webware). Bestanden worden online bewaard. Lerenden en docenten hebben toegang tot de applicaties en data, als zij toegang

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder