Docenten in sociale netwerken: een nachtmerrie voor lerenden?

Moet je als school gebruik maken van de tools die jongeren al gebruiken, zoals sociale netwerken)? Die vraag is hier al vaker aan de orde gekomen. Lila Hanft heeft er een duidelijke opvatting over. When Professors Create Social Networks for Classes, Some Students See a 'Creepy Treehouse' Je kunt lerenden

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Annotatiesysteem ShiftSpace

Een annotatiesysteem kan een goed medium zijn voor computer supported collaborative learning (samenwerkend leren met behulp van ICT). In zijn proefschrift concludeert mijn oud-collega Jakko van de Pol dat het door hem ontwikkelde Annotatiesysteem beter geschikt lijkt te zijn voor de gezamenlijke verwerking van literatuur, dan traditionele online discussiefora. Met

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Social Media Classroom: een alternatieve ELO?

Met behulp van een wiki, blog, social bookmarks en een forum heeft Howard Rheingold een Social Media Classroom samengesteld, die hij gebruikt als een soort elektronische leeromgeving voor een cursus aan de Stanford University. De functionaliteiten zijn bij uitstek gericht op actieve participatie van studenten. De cursus start dit najaar,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Passen wiki’s binnen elke didactische aanpak?

Passen wiki's binnen elke didactische aanpak? Die vraag kun je stellen naar aanleiding van de bijdrage Why open curriculum wikis won’t work van Sylvia Martinez. Martinez denkt dat het ontsluiten van content via databases en wiki's ten behoeve van een "free, shareable curriculum" niet gaat werken. Want, schrijft zij, Without

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom de adoptie van m-learning moeizaam verloopt, of….

John Stokdyk gaat in op de vraag waarom de adoptie van mobile learning moeizaam verloopt. Mobile learning zou vooral leeractiviteiten mogelijk moeten maken die niet in klassikaal verband georganiseerd kunnen worden. Bijvoorbeeld binnen projecten of tijdens veldwerk, vooral als je veel onderweg bent. Mobiele technologie wordt daarnaast -vooral door de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder