De exaflood is geen ramp

Janien Benaets bespreekt het NRC-artikel Angst voor de digitale zondvloed van Marc Hijink. Hijink heeft waarschijnlijk een genuanceerd artikel willen schrijven over de groei van het internet in relatie tot de digitale opslagcapaciteit. Helaas heeft vermoedelijk een digibete eindredacteur er een doemdenkerige kop en intro aan toegevoegd. Janien illustreert aan

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waar is performance support gebleven?

Een jaar of tien geleden hoorde ik het eerst van elektronische performance support systemen (EPSS). Dat zijn elektronische omgevingen waarmee medewerkers binnen een systeem just-in-time informatie en ondersteuning krijgen om een bepaalde taak uit te voeren. Lagere kosten (voor opleiden en trainen onder andere), hogere productiviteit. Dat waren belangrijke argumenten.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

E-Learning 2.0: vier sleutelfactoren

E-learning 2.0 is geen keuze, maar een onvermijdelijke ontwikkeling. Aldus Brent Schlenker in What Is e-Learning 2.0? (inloggen verplicht). Volgens Schlenker is de waarde van informeel leren als belangrijk deel van het leren binnen organisaties dankzij social software expliciet geworden. Wel staan we nog aan het begin van de integratie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Werken brain trainingen?

Justine Pardoen schrijft dat brain trainingen – zoals die op de Nintendo DS kunnen worden gedaan- weliswaar leuk zijn om te doen, maar geen effect sorteren. Dat stelt ontwikkelingspsychologe en hersenonderzoeker Eveline Crone, die Pardoen onlangs heeft geïnterviewd. Tijdens de laatste Online Educa Berlijn heb ik echter een presentatie bijgewoond

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

In memoriam: Heinze Oost

Verleden week ontving ik het bericht dat mijn oud-collega Heinze Oost na een langdurige ziekte is overleden. Ik heb bij het IVLOS met Heinze samengewerkt, en veel van hem geleerd. Heinze heeft mij bijvoorbeeld enthousiast gemaakt voor statistische data-analyse. Iets waar mijn docenten aan de Universiteit Nijmegen tijdens mijn reguliere

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

‘Vernietigende’ innovatie van het onderwijs dankzij technologie

Clayton Christensen heeft samen twee andere auteurs een boek geschreven waarin zij het onderwijs analyseren door de bril van de theorie van disruptive innovation. Het gaat bij deze theorie om vernieuwingen van technologieën, producten of diensten, waarbij sprake is van een vervanging of transformatie (en geen verandering). Letterlijk betekent 'disruptive':

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder