(T)e-learning in een FabLab

Werkt online leren? Die vraag probeert Waag Society te beantwoorden via een pilot. Studenten uit Nederland, Noorwegen, Spanje en de Verenigde Staten volgen de collegereeks "How to make (almost) anything" van Neil Gershenfeld van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) (met studiepunten). Het onderwijs wordt verzorgd in een zogenaamd FabLab,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bewijsmateriaal in een e-portfolio

Via het contactformulier op mijn site kreeg ik de vraag naar voorbeelden van opleidingen, die werken met elektronische portfolio's, en waarvan lerenden kwalitatief goed bewijsmateriaal in het e-portfolio plaatsen. Uit een pilot is gebleken dat de kwaliteit van het door lerenden geleverde bewijs te wensen overliet (een veel voorkomend probleem).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Jongeren geen meester van het technologisch universum

Vreemd dat ik dit tot nu toe over het hoofd het gezien. Een analyse waaruit blijkt dat hedendaagse jongeren allesbehalve ICT-competent zijn. Sterker, de blog post Student Shortcomings – Anything but Masters of Technology conludeert op basis van dit rapport: Today’s students are anything but masters of the technology universe.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ontwrichtende innovatie van het onderwijs toegelicht

Op 23 augustus besteedde ik aandacht aan een interview met Clayton Christensen, één van de auteurs van het boek Disrupting Class: How Disruptive Innovation Will Change the Way the World Learn (inmiddels gekocht, maar nog niet gelezen). Edutopia publiceert nu een artikel van Christensen en Michael B. Horn over radicale

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De volgende generatie elektronische leeromgevingen

Willem Karssenberg attendeerde mij een paar dagen geleden op een uitgave van het MERLOT Journal of Online Learning and Teaching over de "next generation learning/course management systems (NG-L/CMS)". Deze uitgave bevat veertien artikelen, die overigens niet allemaal over de volgende generatie elektronische leeromgevingen gaan. De eerste bijdrage blikt bijvoorbeeld terug

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De praktijk van het elektronisch portfolio

Het Britse Jisc heeft een publicatie uitgegeven over elektronische portfolio's. De gids bevat vooral enkele succesvolle cases. Het interessante hiervan is dat de cases zijn geordend vanuit verschillende perspectieven, zoals de organisatie of de lerende. De samenstellers plaatsen het e-portfolio tegen de achtergrond van gepersonaliseerd leren en een leven lang

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder