Passen wiki’s binnen elke didactische aanpak?

Passen wiki's binnen elke didactische aanpak? Die vraag kun je stellen naar aanleiding van de bijdrage Why open curriculum wikis won’t work van Sylvia Martinez. Martinez denkt dat het ontsluiten van content via databases en wiki's ten behoeve van een "free, shareable curriculum" niet gaat werken. Want, schrijft zij, Without

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom de adoptie van m-learning moeizaam verloopt, of….

John Stokdyk gaat in op de vraag waarom de adoptie van mobile learning moeizaam verloopt. Mobile learning zou vooral leeractiviteiten mogelijk moeten maken die niet in klassikaal verband georganiseerd kunnen worden. Bijvoorbeeld binnen projecten of tijdens veldwerk, vooral als je veel onderweg bent. Mobiele technologie wordt daarnaast -vooral door de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ook een docent kan een negatieve digitale identiteit ontwikkelen…

Dankzij social software is het eenvoudiger geworden om online te publiceren. Daarmee kun je een krachtige digitale identiteit ontwikkelen. Aan de andere kant kunnen 'bepaalde' foto's en films je digitale identiteit ook schade berokkenen. Dat niet alleen jongeren zich daar bewust moeten zijn, illustreert de bijdrage A Professor's Mooning Is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Burgerlijke ongehoorzaamheid en GroenLinks

De afgelopen dagen heb ik me in toenemende mate lopen ergeren aan het negatieve oordeel van met name Femke Halsema over burgerlijke ongehoorzaamheid. In een eerdere bijdrage heb ik gepleit van een herwaardering van burgerlijke ongehoorzaamheid door GroenLinks. Binnen de parlementaire democratie zou ruimte moeten zijn voor illegale acties, mits

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Naar meer dynamische ELO’s

De technologische ontwikkeling van elektronische leeromgevingen blijft vaak achter bij veranderende inzichten op het gebied van didactiek. Zo gauw docenten en lerenden gewend zijn aan een elektronische leeromgeving (ELO), willen zij weten wat die ELO nog meer kan èn formuleren zij 'maatwerkbehoeften'. Open source maakt dit maatwerk mogelijk, waardoor ook

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

100 beste video’s voor docenten

De weblog van Smart Teaching heeft de honderd beste video's voor docenten verzameld. Het gaat daarbij om video's voor geschiedenisonderwijs (deels erg Angelsaksisch georiënteerd), natuurwetenschappelijke video's (onder meer over DNA), taalonderwijs en kunst (w.o. een film van het Rijksmuseum). Verder hebben zij onder andere video's in deze lijst opgenomen over

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Twitter als instrument voor professionalisering

Kun je de microblog tool Twitter ook gebruiken voor je eigen professionalisering? Ja, luidt de conclusie van het eenvoudig geschreven artikel Twittering, Not Frittering: Professional Development in 140 Characters. Samenvattend zijn er volgens de auteur de volgende toepassingsmogelijkheden. Je kunt een aantal vooraanstaande personen volgen, die veel lezen en op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder