In memoriam: Heinze Oost

Verleden week ontving ik het bericht dat mijn oud-collega Heinze Oost na een langdurige ziekte is overleden. Ik heb bij het IVLOS met Heinze samengewerkt, en veel van hem geleerd. Heinze heeft mij bijvoorbeeld enthousiast gemaakt voor statistische data-analyse. Iets waar mijn docenten aan de Universiteit Nijmegen tijdens mijn reguliere

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

‘Vernietigende’ innovatie van het onderwijs dankzij technologie

Clayton Christensen heeft samen twee andere auteurs een boek geschreven waarin zij het onderwijs analyseren door de bril van de theorie van disruptive innovation. Het gaat bij deze theorie om vernieuwingen van technologieën, producten of diensten, waarbij sprake is van een vervanging of transformatie (en geen verandering). Letterlijk betekent 'disruptive':

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Docenten in sociale netwerken: een nachtmerrie voor lerenden?

Moet je als school gebruik maken van de tools die jongeren al gebruiken, zoals sociale netwerken)? Die vraag is hier al vaker aan de orde gekomen. Lila Hanft heeft er een duidelijke opvatting over. When Professors Create Social Networks for Classes, Some Students See a 'Creepy Treehouse' Je kunt lerenden

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Annotatiesysteem ShiftSpace

Een annotatiesysteem kan een goed medium zijn voor computer supported collaborative learning (samenwerkend leren met behulp van ICT). In zijn proefschrift concludeert mijn oud-collega Jakko van de Pol dat het door hem ontwikkelde Annotatiesysteem beter geschikt lijkt te zijn voor de gezamenlijke verwerking van literatuur, dan traditionele online discussiefora. Met

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Social Media Classroom: een alternatieve ELO?

Met behulp van een wiki, blog, social bookmarks en een forum heeft Howard Rheingold een Social Media Classroom samengesteld, die hij gebruikt als een soort elektronische leeromgeving voor een cursus aan de Stanford University. De functionaliteiten zijn bij uitstek gericht op actieve participatie van studenten. De cursus start dit najaar,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder