E-boeken niet goedkoper dan gedrukte boeken

Elektronische boeken zijn niet persé goedkoper dan gedrukte boeken. Gedrukte boeken kunnen tweedehands worden verkocht. Daarmee vervalt een belangrijk argument vóór e-boeken. Dat stelt de Los Angeles Times op basis van een verschenen rapport. Aanbieders van e-boeken zijn dit ook zelf schuld. Zij werpen zelf drempels op. Teksten kopiëren en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Keynote ICT Beheer en Techniek congres

Op 4 november aanstaande verzorg ik de keynote van het congres ICT Beheer en Techniek Congres 2008 van School & Computer, georganiseerd door ESS. Dit congres laat ontwikkelingen, producten en diensten zien, die belangrijk zijn voor élke onderwijsinstelling. Voorbeelden zijn digitale schoolborden, roostersoftware, en elektronische leeromgevingen. Het congres vindt plaats

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Presentatie Viafrica

Vanmiddag verzorg ik een inleiding tijdens een NETworks bijeenkomst van stichting Viafrica. Deze stichting ondersteunt organisaties in Afrika bij het gebruik en beheer van ICT. Het centrale programma van Viafrica -Classworks- richt zich op de implementatie van ICT binnen Afrikaanse scholen. Tijdens deze bijeenkomst brainstormt een groep deskundigen over de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De exaflood is geen ramp

Janien Benaets bespreekt het NRC-artikel Angst voor de digitale zondvloed van Marc Hijink. Hijink heeft waarschijnlijk een genuanceerd artikel willen schrijven over de groei van het internet in relatie tot de digitale opslagcapaciteit. Helaas heeft vermoedelijk een digibete eindredacteur er een doemdenkerige kop en intro aan toegevoegd. Janien illustreert aan

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waar is performance support gebleven?

Een jaar of tien geleden hoorde ik het eerst van elektronische performance support systemen (EPSS). Dat zijn elektronische omgevingen waarmee medewerkers binnen een systeem just-in-time informatie en ondersteuning krijgen om een bepaalde taak uit te voeren. Lagere kosten (voor opleiden en trainen onder andere), hogere productiviteit. Dat waren belangrijke argumenten.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

E-Learning 2.0: vier sleutelfactoren

E-learning 2.0 is geen keuze, maar een onvermijdelijke ontwikkeling. Aldus Brent Schlenker in What Is e-Learning 2.0? (inloggen verplicht). Volgens Schlenker is de waarde van informeel leren als belangrijk deel van het leren binnen organisaties dankzij social software expliciet geworden. Wel staan we nog aan het begin van de integratie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Werken brain trainingen?

Justine Pardoen schrijft dat brain trainingen – zoals die op de Nintendo DS kunnen worden gedaan- weliswaar leuk zijn om te doen, maar geen effect sorteren. Dat stelt ontwikkelingspsychologe en hersenonderzoeker Eveline Crone, die Pardoen onlangs heeft geïnterviewd. Tijdens de laatste Online Educa Berlijn heb ik echter een presentatie bijgewoond

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder