Tweede generatie OLPC laptop: iets om blij van te worden?

WebWereld maakt vandaag bekend dat de tweede generatie XO-computer van One Laptop Per Child (OLPC) begin 2010 op de markt zal verschijnen. Deze laptop wordt uitgerust met twee touchscreens en zonder toetsenbord. Hiertoe is besloten zodat deze mini-laptop gebruikt kan worden als reader voor e-books. Volgens OLPC is dat de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderwijs en open leermiddelen

Terwijl menig blogger en e-zine in de ban lijkt te zijn van Google Chrome en bekend is geworden dat 'Nederland' relatief het meest gebruik maakt van social network sites, heeft de Onderwijsraad het langverwachte advies "Onderwijs en open leermiddelen" gepubliceerd (persbericht; samenvatting; presentatie). Samen met anderen heb ik inbreng mogen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Beperkingen van een elektronische leeromgeving

In het boek Empowering online learning (een bespreking volgt) uiten Curtis Bonk en Ke Zhang kritiek op de traditionele elektronische leeromgevingen (ELO). Deze applicaties, schrijven de auteurs, zijn goed voor de organisatie en administratie van het leren. Maar niet voor het leren zelf. De nadruk binnen ELO's ligt op het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Het fenomeen net-generatie bekritiseerd

Joachim Wetterling (Universiteit Twente en verbonden aan de masteropleiding mediapedagogiek van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden) is een weblog gestart over Media in Onderwijs, Opvoeding en Ontwikkeling. Zijn tweede bijdrage gaat over de zogenaamde net-generatie. Joachim vraagt zich af of je wel van een net-generatie kunt spreken. Hij verwijst naar een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Innovaties leiden binnen onderwijs niet tot systeemveranderingen

Technologische vernieuwingen, zoals social software, bieden nieuwe mogelijkheden voor het creëren van leeromgevingen die niet docent-gecentreerd zijn,  of zelfs de grenzen van instituties kunnen doorbreken. Toch zijn daadwerkelijke systeemveranderingen tot dusver uitgebleven. Dat stelt George Siemens in het paper New structures and spaces of learning: The systemic impact of connective

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder