De volgende generatie elektronische leeromgevingen

Willem Karssenberg attendeerde mij een paar dagen geleden op een uitgave van het MERLOT Journal of Online Learning and Teaching over de "next generation learning/course management systems (NG-L/CMS)". Deze uitgave bevat veertien artikelen, die overigens niet allemaal over de volgende generatie elektronische leeromgevingen gaan. De eerste bijdrage blikt bijvoorbeeld terug

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De praktijk van het elektronisch portfolio

Het Britse Jisc heeft een publicatie uitgegeven over elektronische portfolio's. De gids bevat vooral enkele succesvolle cases. Het interessante hiervan is dat de cases zijn geordend vanuit verschillende perspectieven, zoals de organisatie of de lerende. De samenstellers plaatsen het e-portfolio tegen de achtergrond van gepersonaliseerd leren en een leven lang

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Houden studenten wel of niet van podcasts?

Stellen studenten het nu wel of niet op prijs als hoorcolleges via podcasts worden ontsloten? Pierre Gorissen concludeert dat studenten geen podcasts maar colleges willen. Pierre geeft daarbij aan dat zijn bron helaas summiere informatie geeft. David Muir schrijft over een studie waaruit zou blijken dat studenten wel een positieve

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online klantgemeenschappen voor het onderwijs?

Dion Hinchcliffe besteedt op zijn enterprise 2.0-blog aandacht aan Twelve best practices for online customer communities. Door middel van deze communities proberen bedrijven klanten te boeien en binden. Ook relevant voor het onderwijs en opleidingsorganisaties? Ik dacht het wel. Enkele weken geleden besteedde ik nog aandacht aan een onderzoek waaruit

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leesvaardigheden verbeteren dankzij virtuele omgeving

Een Amerikaanse casestudie laat zien dat leesvaardigheden van lerenden kunnen verbeteren door het gebruik van een Second Life-achtige omgeving, genaamd Quest Atlantis. En binnen deze casus zijn het vooral degenen die slecht lezen, die hun leesvaardigheden verbeteren. Disadvantaged and poor-performing students in North Carolina have been the ones to see

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Succesfactoren online groepswerk

Er is al veel geschreven over succesfactoren van online groepswerk. Het artikel Teacher perspectives on online collaborative learning van An, Kim en Kim gaat daar ook over. Zij hebben in een studie vooral gekeken naar opvattingen van in-service docenten binnen een virtueel onderwijsprogramma. Based on a quantified qualitative data analysis

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De toekomst van onderwijs en leren (en persoonlijke leeromgevingen)

Graham Attwell verkent in "Social Software, Personal Learning Environments and the Future of Teaching and Learning" de pedagogisch-didactische potentie van social software en persoonlijke leeromgevingen (PLE), tegen de achtergrond van veranderende maatschappelijke opvattingen over het ontwikkelen en delen van kennis. Technologie omschrijft hij daarbij als an enabling factor opening up

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder