Niet terug naar frontaal-klassikaal onderwijs

Onlangs is een kort artikel van mijn collega Marcel Spoler en mij in het tijdschrift Profiel gepubliceerd. Het artikel is een impressie van panelgesprekken die de afgelopen maanden binnen Gilde Opleidingen zijn gehouden. In deze gesprekken is informatie verzameld over opvattingen van deelnemers over de praktijk van competentiegericht onderwijs. Hieronder

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Sociaal-constructivistisch leren werkt

De eisen die anno 2008 aan lerenden worden gesteld verlangen dat leren plaats vindt in complexe, betekenisvolle projecten waarbinnen sprake is van duurzame betrokkenheid van lerenden en van samenwerkend leren. Dit vraagt ook om een onderzoeksmatige benadering van leren (inquiry-based teaching), die niet uitgaat van "het juiste antwoord" maar van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Weer een reden om op Obama te stemmen

Internetgoeroe Vint Cerf roept in een videoboodschap op om op Barack Obama te stemmen. Dat bericht Webwereld vandaag. Obama zet zich -in tegenstelling tot tegenspeler McCain- in voor netneutraliteit. Weer een redden om op Obama te stemmen. Maar of dit voor de Amerikaanse kiezer een doorslaggevende reden is….. This content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Informeel leren faciliteren

Vandaag ben ik twee bijdragen tegengekomen op basis waarvan je handreikingen voor het faciliteren van informeel leren kunt ontwikkelen. David Snowden (een tip van Anol) formuleert zeven principes voor kennismanagement (dat overigens vaak formeel van aard is). En Hands Off: Facilitating Informal Learning gaat in op manieren waarop organisaties informeel

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder