Virtuele werelden en onderwijs

Er is recent een special van Educause Review Magazine verschenen over virtuele werelden en onderwijs. Twee artikelen wil ik bespreken. AJ Kelton Brooks verwondert zich er over dat virtuele werelden aanvankelijk als hype werden beschouwd, maar dat inmiddels menig onderwijsinstelling actief is met toepassingen als Second Life (SL) en Active

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Van pilot naar praktijk

Vandaag heb ik het 18de themacongres van ROC-i-Partners bezocht, met als thema 'Van pilot naar praktijk'. Een interessant congres, waar geleerde lessen van allerlei ICT en onderwijsprojecten gepresenteerd werden. Het congres opende met een keynote van de 12 jarige Laurens. Laurens vertelde hoe intensief hij gebruik maakt van ICT (marktplaats.nl,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leren in een restaurant

Binnen mijn ROC ben ik projectmanager van de invoering van een onderwijsmanagementsysteem. Vanavond heb ik met een groep van veertien naaste betrokkenen een etentje gehad. Plaats van handeling: Restaurant L'Entrée van onze sector Hospitality & Wellness (kies voor 'Maak kennis met>Restaurant). Het vier gangen menu (met telkens een keuze uit

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

(T)e-learning in een FabLab

Werkt online leren? Die vraag probeert Waag Society te beantwoorden via een pilot. Studenten uit Nederland, Noorwegen, Spanje en de Verenigde Staten volgen de collegereeks "How to make (almost) anything" van Neil Gershenfeld van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) (met studiepunten). Het onderwijs wordt verzorgd in een zogenaamd FabLab,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bewijsmateriaal in een e-portfolio

Via het contactformulier op mijn site kreeg ik de vraag naar voorbeelden van opleidingen, die werken met elektronische portfolio's, en waarvan lerenden kwalitatief goed bewijsmateriaal in het e-portfolio plaatsen. Uit een pilot is gebleken dat de kwaliteit van het door lerenden geleverde bewijs te wensen overliet (een veel voorkomend probleem).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Jongeren geen meester van het technologisch universum

Vreemd dat ik dit tot nu toe over het hoofd het gezien. Een analyse waaruit blijkt dat hedendaagse jongeren allesbehalve ICT-competent zijn. Sterker, de blog post Student Shortcomings – Anything but Masters of Technology conludeert op basis van dit rapport: Today’s students are anything but masters of the technology universe.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ontwrichtende innovatie van het onderwijs toegelicht

Op 23 augustus besteedde ik aandacht aan een interview met Clayton Christensen, één van de auteurs van het boek Disrupting Class: How Disruptive Innovation Will Change the Way the World Learn (inmiddels gekocht, maar nog niet gelezen). Edutopia publiceert nu een artikel van Christensen en Michael B. Horn over radicale

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder