Massaal ICT gebruik in Nederland

Het CBS heeft weer onderzoeksresultaten gepubliceerd over het gebruik van ICT binnen Nederland. De resultaten illusteren wat mij betreft hoe diep internettechnologie binnen onze samenleving is geworteld. Je ziet bijvoorbeeld dat internet op grote schaal gebruikt wordt als delivery platform voor nieuws (beeld, geluid, tekst). Ook wordt meer dan de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een beperking van Delicious (en hoe je daar mee om kunt gaan?)

Ik ben een fanatiek Delicious-gebruiker. Met behulp van deze tool kun je je favoriete websites met anderen op internet delen (social bookmarking). Een mooie, eenvoudige, web 2.0-applicatie, die je zonder veel moeite binnen het onderwijs kunt inzetten. Voor wie niet weet waar ik het over heb: bekijk dit verhelderende filmpje

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Discussiestellingen over de (niet-bestaande) net-generatie gezocht (en een nieuwe poll hierover)

Op 12 november verzorg ik een sessie tijdens de Onderwijsdagen 2008 van de Surf Foundation. De titel van de sessie luidt "De niet-bestaande net-generatie en de impact op het onderwijs". Steeds vaker wordt getwijfeld of de net-generatie wel bestaat. Nog steeds ontbreekt het aan op onderzoek gebaseerde 'evidence'. Tegelijkertijd laat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Het gaat niet om mobiele technologie

Teemu Arina heeft een mooie bijdrage geschreven over de impact van mobiele technologie op onze samenleving. In feite, stelt Arina, gaat het niet om mobiele technologie maar om de mogelijkheid om permanent te kunnen netwerken, om connectiviteit. Daarnaast stelt technologie (waar onder mobiele technologie) mensen in staat hun "experience of

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Niet alle jongeren houden van online leren (en een jarige weblog)

Mandatory e-courses a problem for students gaat over studenten die in het kader van hun studie verplicht zijn een e-learning cursus te volgen, maar niet van deze manier van leren houden. De belangrijkste bezwaren komen samenvattend op het volgende neer: De technologie is niet altijd betrouwbaar. De studielast wordt als

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder