Leren in de 21ste eeuw (gastcollege)

Gisteren heb ik samen met Josee Bours van het Koning Willem 1 College een gastcollege verzorgd over leren in de 21ste eeuw: synthese tussen technologie en creativiteit. Onze centrale boodschap: creatief en innovatief zijn, en digitale geletterdheid zijn twee belangrijke bekwaamheden, die jongeren in de 21ste eeuw moeten ontwikkelen. Het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Alane Nieuwslezer helpt woordenschat vergroten

Maarten van Hoof van de Stichting Educatie Technologie attendeerde me onlangs op de Alane Nieuwslezer. Deze applicatie helpt inburgeraars bij het leren van de Nederlandse taal. Via een toets van zeventig vragen wordt de woordenschat in kaart gebracht. Op basis daarvan krijgt de cursist recente krantenartikelen aangeboden, op een bepaald

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De potentie van crowdsourcing

Managementsite heeft hoge verwachtingen van crowdsourcing, getuige de bijdrage crowdsourcing: kennis van de massa. Crowdsourcing is een neologisme, gebruikt om een recente ontwikkeling aan te duiden, waarin bedrijven een grote groep individuen aanspreken voor consultancy en innovatie. Het is een ontwikkeling die voortvloeit uit de eerdere ontwikkeling van 'user generated

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Social bookmarking en didactiek

De Educause heeft een podcast van 45 minuten over het didactisch gebruik van social bookmarking gepubliceerd. Op deze pagina vind je ook een powerpoint-presentatie over dit onderwerp. Kijk vooral naar de sprekersnotities. Die bevatten veel aanvullende informatie over social bookmarking in het onderwijs. Social bookmarking kan volgens deze podcast en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Jongeren gebruiken massaal games, maar nauwelijks virtuele werelden

Teens, Video Games and Civics doet verslag van het eerste nationale Amerikaanse onderzoek naar het gebruik van games door (Amerikaanse) jongeren. De onderzoekers concluderen dat bijna alle jongeren de één of andere game spelen. Ik kan me dat bijna niet voorstellen. Een grote groep speelt meerdere games. Tegelijkertijd valt op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder