De rol van onderwijs binnen de Europese kennissamenleving

Burgers moeten over voldoende kennis en vaardigheden beschikken opdat de Europese Unie in 2010 de meest concurrerende en dynamische regio in de wereld zal zijn. Daar is al vaak over geschreven. Volgens het Centraal Planbureau (CPB) is beleid op de gebieden van internationale handel, concurrentie en arbeidsmarkt vaak effectiever om

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Democratisering technologie: nachtmerrie voor ICT-beheer?

Vandaag verzorg ik een keynote tijdens het ICT Beheer en Techniek Congres, georganiseerd door ESS. Mijn centrale boodschap is dat door het meer gebruikersvriendelijk en toegankelijker worden van ICT, er andere vragen worden gesteld aan ICT-beheer. Belangrijk hierbij is dat er een daadwerkelijke dialoog tot stand komt tussen ICT-beheer en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een leercultuur vertaalt waarden in acties

In de huidige, hyper-connected, kennissamenleving zijn lerende organisaties essentieel. En lerende organisaties kennen een rijke leercultuur. Marsha Ershaghi verkent in A Culture of Learning: Turning Values in to Actions wat een leercultuur is. In feite komt het er op neer dat leren in alle vezels van de organisaties voorkomt, en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderwijs niet gericht op ontwikkeling jongeren, maar op “getting by”

Dankzij de weblog van Joost Robben werd ik geattendeerd op een uitstekende bijdrage van Michael Wesch. Wesch is bekend geworden van zijn video "A vision of students today". In zijn bijdrage schrijft Wesch dat hij zich op een gegeven moment afvroeg of deze film de geschetste onderwijsproblematiek niet overdreef. By

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leerstijlen-instrumenten vergeleken

Mensen die mij volgen via de RSS-feed van mijn Delicious-pagina, of via Twitter hebben de studie al voorbij zien komen: Should we be using learning styles?: een Britse studie uit 2004 waarin dertien veelgebruikte instrumenten voor leerstijlen met elkaar worden vergeleken. De samenstellers kijken daarbij met name naar de betrouwbaarheid

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder