EFODL-congres: e-learning 2.0

Vanochtend heb ik één van de keynote's verzorgd tijdens het congres van de European Federation for Open and Distance Learning. Ik ben ingegaan op technologische veranderingen, veranderend gedrag van -met name- jongeren, de vorming van een digitale identiteit, de gevolgen voor competenties èn het onderwijs. Keynote EFODL congres View SlideShare

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Docenten verdeeld over het gebruik van social software in het onderwijs

Docenten zijn sterk verdeeld over de vraag over web 2.0-technologieën toegevoegde waarde kunnen hebben voor het onderwijs. De helft denkt van wel, de helft denkt van niet. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd voor een Brits telecombedrijf. Twintig procent van de docenten geeft aan over onvoldoende kennis te beschikken, een andere

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Studenten willen ook weblectures

Studenten van de universiteit van Wisconsin-Madison willen meer gebruik maken van online college's (web lectures). Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek onder studenten van deze universiteit. Maar liefst 82% van de respondenten Students reported better retention, improved ability to review for exams and greater engagement during classes with lecture capture.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De voordelen van web 2.0 in het onderwijs

Het gebruik van web 2.0 technologie in het onderwijs heeft absoluut voordelen. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Becta (zeg maar het Britse Kennisnet). Vooral stillere leerlingen worden meer betrokken bij het onderwijs, en participeren in toenemende mate. Ook zetten leerlingen dankzij social networking services discussies buiten de school

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Categorieën internet-gebruikers

Josie Frasier typeert Dave White's bijdrage Not 'Natives' or 'Immigrants' but 'Visitors' & 'Resident als verplichte kost. White neemt hierin afstand van Marc Prensky's onderscheid tussen digitale immigranten en digital natives. Het gebruik van online services volgt geen eenvoudig patroon dat bepaald wordt door bepaalde vaardigheden, schrijft White. It seemed

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Post HBO-opleiding e-learning

Het Centrum voor Technologie en Innovatie van Fontys Hogeschool Engeneering biedt weer de post HBO-opleiding e-learning aan. Een breed opgezette opleiding van 13 bijeenkomsten die in november 2008 start. De opleiding is bedoeld voor opleiders, consultants en managers van opleidingsprocessen (onderwijsinstellingen en bedrijfsleven). Er wordt onder meer gebruik gemaakt van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder