Didactisch gebruik student responssystemen

Een student responssysteem (SRS) is een applicatie waarmee je de interactiviteit van klassikale instructies of hoorcolleges kunt vergroten. Tijdens de inleidingen kun je bijvoorbeeld stellingen voorleggen waarop lerenden kunnen reageren. De uitslag kun je vervolgens weer gebruiken in het betoog. Op die manier doe je onmiddellijk wat met de feedback.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Draadloos internet: educatief of afleidend?

Onder het motto "On-campus internet access: educational or distracting?" laat Lariat News een voor- en tegenstander van mobiel en draadloos internet binnen het onderwijs aan het woord. De voorstander, Sean Irwin, benadrukt de educatieve toegevoegde waarde. Verder stelt hij dat studenten, zo lang ze anderen niet afleiden, hun gang moeten

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Second Life en professioneel gebruik

De virtuele wereld Second Life (SL) wordt nog steeds vooral gebruikt voor het plezier, al neemt het professioneel gebruik ervan toe. Die conclusie trekt de Social Research Foundation op basis van onderzoek, schrijft Virtual Worlds News. Onder professioneel gebruik verstaat men onder meer netwerken, onderzoek doen en zaken doen. Leren

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online informatie biedt kansen en heeft risico’s

Verleden week heb ik een keynote gehouden over technologische veranderingen, veranderend gedrag van -met name- jongeren, de vorming van een digitale identiteit, de gevolgen voor competenties èn het onderwijs. Vandaag ligt de AutomatiseringsGids van eind september in mijn postvak. Met daarin een interessant en in dit kader relevant artikel over

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hype Cycle en e-learning implementeren

Michel Wouters en Pieter Vorstenbosch van het Koning Willem 1 College presenteerden tijdens het EFODL-congres Gartner's hype cycle als benadering voor de invoering van e-learning. Zij stelden dat binnen medewerkers (en organisaties als geheel) verschillend kunnen reageren ten aanzien van nieuwe technologieën. Elke fase vraagt daarom om andere interventies: Fase

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder